Encyklopedie dějin města Brna

Leopold Šrom - Encyklopedie dějin města Brna - Profil osobnosti

    Leopold Šrom


    • * 8.9.1917 Brno-Chrlice – † 11.10.1968 u Kladna


    • válka a odboj 1938–1945; účastník čs. zahraničního odboje; příslušník čs. letectva ve Velké Británii, SSSR a ve Slovenském národním povstání 1940–1945


    • národnost

      česká

    • státní příslušnost

      Rakousko-Uhersko, ČSR, ČSSR


    • zajímavé okolnosti

      pilot 310. stíhací perutě RAF

    • příčina úmrtí

      letecká havárie


    • vzdělání

      vyučen elektromechanikem na tříleté odborné škole elektrotechnické ve Vyškově (1935)

    • vyznamenání a pocty

      4x Čs. válečný kříž 1939,
      3x čs. medaile Za chrabrost před nepřítelem,
      čs. vojenská medaile Za zásluhy I. stupně,
      Čs. vojenská pamětní medaile F-VB-SSSR,
      Řád SNP I. stupně,
      Řád Rudé hvězdy,
      Zasloužilý vojenský letec ČSSR,
      britské War Medal a Defence Medal a sovětská Za vítězství nad Německem

    • jiné pocty

      plukovník letectva ve výslužbě in memoriam


    • zaměstnání

      Vojenský letecký ústav v Praze-Letňanech (jako pilot testoval nové nebo opravené letouny),
      Tesla Žižkov (po roce 1948 zde pracoval jako radiomechanik),
      pilot Československých aerolinií (od října 1966 druhý pilot, létal na dopravních letounech Iljušin Il-14)

    • odborné a zájmové organizace

      Aeroklub Brno


    • hrob

      Tuřanský hřbitov, Pratecká


    • poznámky

      Vyučen elektromechanikem na tříleté odborné škole elektrotechnické ve Vyškově (1935). V rámci akce „1000 pilotů republice“ složil v říjnu 1936 pilotní zkoušku u brněnského aeroklubu. Dobrovolný nástup vojenské služby od 1. 10. 1937, technická letka Leteckého pluku 5 v Brně.
      Po absolvování stíhacího výcviku v Praze a v Prostějově (1938) přidělen v lednu 1939 k Leteckému pluku 3 ve Spišské Nové Vsi, 45. stíhací letka. Po okupaci odešel v červnu 1939 do Polska, odtud transportován do Francie, kde následovala služba v Cizinecké legii v Africe. Po vypuknutí války přeřazen k francouzskému koloniálnímu letectvu (Alžír, Blida), v listopadu 1939 přesunut do Francie (Chartres), v dubnu 1940 do Bourges a v červnu do La Rochelle, do bojů proti Němcům nezasáhl.
      Dne 19. 6. 1940 odjel do Velké Británie z Bayonne, 21. června přistáli v Plymouth. Dne 5. 8. 1940 přijat do RAF, prodělal výcvik u 12. operační výcvikové jednotky (No 12 OTU) v Bensonu a u No 56 OTU v Sutton Bridge - vycvičen jako stíhací pilot. V období od 26. 11. 1940 do 4. 7. 1941 působil u britské 245. stíhací perutě, od 4. 7. 1941 do 1. 8. 1942 pak u 310. čs. stíhací perutě.
      Po absolvování operačního turnusu se stal instruktorem u No 57 OTU. Od 15. 1. 1943 do 1. 2. 1944 zařazen opět u 310. čs. stíhací perutě, kde dosáhl nejnižší britské důstojnické hodnosti Pilot Officer (P/O). Poté se přihlásil jako posila pro čs. letectvo v SSSR.
      Dne 21. 2. 1944 odjel z Glasgowa se skupinou 20 dobrovolníků, na jaře 1944 přeškolen na sovětské letouny Lavočkin La-5FN, 3. května se stal příslušníkem vzniklé 128. čs. samostatné stíhací perutě v SSSR. Ta byla přeorganizována 1. 6. 1944 na 1. čs. stíhací pluk (zde v hodnosti podporučíka velitel 2. letky). V září a říjnu 1944 se účastnil bojů na Slovensku (25. 10. 1944 odlet zpět do Stryje v SSSR). Po reorganizaci v říjnu respektive v listopadu 1944 jmenován velitelem 3. a poté 2. letky 1. čs. stíhacího pluku, který se jako součást 1. čs. smíšené letecké divize účastnil v rámci Ostravské operace od 14. 4. 1945 bojů o Moravskou bránu.

      Po válce působil kpt. Šrom u Vojenského leteckého ústavu v Praze-Letňanech. V listopadu a prosinci 1948 vyšetřován orgány vojenského obranného zpravodajství. Dne 1. 3. 1949 byl odeslán na dovolenou s čekaným a 1. 8. 1949 propuštěn do výslužby, pracoval pak jako radiomechanik u n. p. Tesla Žižkov do roku 1966. Pak odešel k Státní letecké inspekci a po složení pilotních zkoušek se stal druhým pilotem na letounech II-14 u Čs. aerolinií. Zahynul 11. 10. 1968, kdy se pro závadu motoru zřítil stroj, v němž L. Šrom letěl, nedaleko Kladna - celá osádka i cestující zahynuli.



      LETECKÉ ÚSPĚCHY:
      29. 5. 1941
      pravděpodobný sestřel 1 Do 17 u Armagh u Dublinu (0,5)

      4. 2. 1942
      poškození Ju 88 u ostrova Scilly (0,25)

      10. 6. 1942
      sestřel Ju 88 nad Kanálem

      12. 7. 1942
      sestřel Ju 88 u St. Pointu (0,5)

      19. 9. 1944
      sestřel 1 Fiata 156 u Prievidzy

      8. 10. 1944
      spolu s ppor. S. Hlučkou sestřel Fw 190 (0,5) v prostoru Sv. Kríž-Jalná (Slovensko)

      12. 10. 1944
      sestřel 1 Me 109 jistě a 1 Me 109 pravděpodobně (Sv. Kríž, Slovensko)

      18. 10. 1944
      sestřel 1 Me 109 jistě východně od Handlové a1 Ju 87 pravděpodobně severně od Banské Bystrice

      při střemhlavém bombardování a odstřelování pozemních cílů v době Slovenského národního povstání mu bylo připsáno zničení 3 nepřátelských letounů na zemi, 9 nákladních aut, 1 osobní auto, 2 vagony 1/4 dělostřelecké a 1/4 minometné baterie a pravděpodobné poškození 12 nákladních a 1 osobního auta

      nejúspěšnější čs. pilot v období SNP (září–říjen 1944)

      celkem nalétal 435 operačních hodin (380 u RAF, přes 37,5 za SNP na Slovensku a 17,5 při Ostravské operaci).


    • obrazy


    • pojmenované ulice

      Šromova (Chrlice)


    • prameny, literatura

      zobrazit "V Chrlicích uctili památku letce Leopolda Šroma. Na jeho počest odhalili plaketu"
      "RAF: Místo narození Brno"
      "Chrlice se svou historií, tradicemi a současností"
      "Leopold Šrom - vysoko do oblak"
      "Příběhy brněnských hřbitovů"
      "Leopold Šrom (1817–1968)"
      "Pozvánka na slavnostní křest knihy"
      "Leopold Šrom - stíhací eso na západní a východní frontě"
      "Vojenské osobnosti československého odboje 1939-1945"
      "Stíhací pilot"
      " Příslušníci československého letectva v RAF"
      "Stíhači nad Kanálem"


    • rodiče

      Antonín Šrom
      Antonie Šromová (Jochmanová)


    • sourozenci

      Anežka Šromová


    • osoba na objektech

      L. Šrom
      pomník: Zámecká 0/01 L. Šrom
      pamětní deska: Zámecká 0/02


    • stavby

      Tuřanský hřbitov
      Pratecká
      místo posledního odpočinku


    • události

      9. 9. 2017
      Odhalení pamětní desky Leopolda Šroma
      osobnost, které byla deska odhalena
      15. 3. 2008
      Slavnostní uvedení knihy "Leopold Šrom - stíhací eso na západní a východní frontě"


    • autor

      Menš, JMik


Aktualizováno: 3. 9. 2016