Encyklopedie dějin města Brna

Vilém Göth - Encyklopedie dějin města Brna - Profil osobnosti

    Vilém Göth


    • * 22.4.1915 Brno – † 25.10.1940 Manor Farm, Staplehurst (Velká Británie)


    • válka a odboj 1938–1945; účastník zahraničního odboje, příslušník čs. letectva ve Velké Británii


    • státní příslušnost

      ČSR


    • příčina úmrtí

      havárie letounu


    • vzdělání

      reálka v Telči (15. 6. 1934 maturita),
      1935–1937 Vojenská akademie v Prostějově a v Hranicích

    • vyznamenání a pocty

      3x Čs. válečný kříž 1939

    • jiné pocty

      26. 10. 1946 povýšen na štábního kapitána letectva in memoriam,
      29. 5. 1991 povýšen na plukovníka letectva in memoriam


    • zaměstnání

      voják z povolání (poručík letectva)


    • hrob

      Sittingbourne, Kent, Anglie (hrob č. W-141)

    • pojmenováno

      jedna z ulic v Dačicích


    • poznámky

      Vilém Göth se narodil v Brně, ale rodina pocházela z Dačic, kde měl i domovskou příslušnost. Později se rodiče přestěhovali do Jihlavy.
      Po maturitě se V. Göth přihlásil dobrovolně k nástupu základní vojenské služby, narukoval pak v říjnu 1934 k Leteckému pluku 2 do Olomouce. Absolvoval školu pro důstojníky v záloze při Vojenském leteckém učilišti v Prostějově. Krátce pak sloužil v Brně, kde při cvičném letu havaroval u Medlánek 25. 6. 1935 a pobyl se zraněními osm týdnů ve vojenské nemocnici. Po absolvování Vojenské akademie v Prostějově a v Hranicích sloužil jako poručík letectva v Prostějově a v Piešťanech jako polní pilot - stíhač.
      Po okupaci v březnu 1939 odešel v noci z 12. na 13. 6. 1939 do Polska (spolu s důstojníky Zdeňkem Skořepou, Adolfem Zeleným, Karlem Partlem a Leopoldem Havlíkem). Po registraci na čs. konzulátu v Krakově odjel na konci července 1939 spolu s dalšími čs. vojáky do Francie lodí Kastelholm z Gdyně do Calais (tam 1. 8. 1939), kde byl přijat do francouzského letectva při podpisu závazku služby v Cizinecké legii. Na základně v Chartres prodělal u Centre d´Instruction de Chasse No 6 přeškolení na francouzské stíhačky a k 1. 5. 1940 byl povýšen na nadporučíka čs. armády.
      Po porážce Francie odjel z Bordeaux lodí Karanan do Velké Británie (22. 6. 1940 přistáli ve Falmouth), byl přijat jako Pilot Officer (P/O) do RAF a přidělen od 12. 7. k formující se 310. čs. stíhací peruti, s níž se jako příslušník její B letky zapojil do Bitvy o Británii. Dne 7. 9. 1940 sestřelil dva německé letouny Me Bf 110 u ústí Temže, ale sám musel nouzově přistát. Dne 18. 10. 1940 byl pak s dalšími 3 piloty odvelen k 501. britské stíhací peruti. Zahynul 25. 10. 1940 v boji s Me Bf 109 nad Tenderdenem, kdy se jeho Hurricane P2903 (SD-) srazil s dalším letounem od 501. peruti a havaroval u Manor Farm u Staplehurstu (Anglie). Pohřben byl 31. 10. 1940 na hřbitově v Sittingbourne (Kent), hrob č. W-141.
      Osobní číslo: Z; L-34, RAF/82945.


    • prameny, literatura

      zobrazit "RAF: Místo narození Brno"
      "Detail padlého zahraničního vojáka 1939–1945"
      "Detail příslušníka čs. jednotek v zahraničí 1939–1945"
      "Hrdinové, na něž se (prozatím) nedostalo"
      "Z Vysočiny na křídla RAF"
      "Život na křídlech"
      "Na nebi hrdého Albionu, 7. část. Černá kronika československého letectva v RAF 1940–1945"
      "Stíhači nad Kanálem"
      "Soupis českých letců narozených na Moravě a ve Slezsku padlých za II. světové války. In sborník Morava v boji proti fašismu II"


    • rodiče

      Adolf Göth
      Hedvika Göthová


    • autor

      JMik


Aktualizováno: 17. 4. 2016