Integrovaný dopravní systém – spuštění první etapy

1. 1. 2004


místo

Brno a Jihomoravský kraj


charakteristika

Radikální změnu v dopravě zažilo 1. ledna 2004 Brno a s ním víc než stovka obcí v okolí. Spustila se první etapa integrovaného dopravního systému, která sjednotila jízdní řády, jízdné a další náležitosti při přepravě ve vozidlech brněnského dopravního podniku, Českých drah a některých soukromých dopravců.
Novou podobu dostaly desítky linek, velká část autobusů z regionu přestala zajíždět do centra Brna a cestující museli nově přestupovat na železnici.
České dráhy slibovaly v této souvislosti víc vypravených vlaků a jejich dostatečnou kapacitu.
Organizátoři od začátku sledovali, jak systém bude fungovat. První komplikace se objevily však ještě před zavedením systému. Někteří lidé totiž žádali odložení celého projektu. Například představitelé Šlapanic tvrdili, že navržený tarif bude pro obyvatele obce neúměrně drahý. V prvních dnech zavedení systému si lidé také stěžovali na chybějící jízdní řády nebo nedostatečné označení zastávky. Problém byl také v tom, že spoje špatně navazovaly, měly často zpoždění a dopravní prostředky byly přeplněné.
Po nápravě všech chyb (mezi nimi byla i změna jízdních řádů) se pak projekt mohl začít dál rozšiřovat.


poznámka

Ke 112 obcím zaintegrovaným v první etapě přibylo 1. ledna 2005 dalších 49 obcí v oblasti Tišnovska a od 1. září 2005 pak 24 obcí z oblasti Sokolnicka a Zbraslavska.

Třetí etapu spustil kraj v prosinci téhož roku. Do systému se zapojilo Slavkovsko, Bučovicko a Vyškovsko. Od 1. července 2006 se k nim přidalo i Ivančicko s 21 novými obcemi a 1. září Židlochovicko s 29 obcemi. V této době se také změnilo vedení regionálních autobusových linek, doprava se zjednodušila, byla pravidelnější. Jihomoravský kraj také zavedl jednotné jízdné na všech linkách IDS. Všechny provozované linky navíc získaly jednotné dvou nebo třímístné provozní označení.

Předposlední, čtvrtou etapu spustil kraj v roce 2008. Týkala se oblasti Boskovicka a další části Vyškovska.

Na poslední etapu IDS čekali cestující do 1. července 2010. Tehdy systém propojil celou jižní Moravu. Jako poslední se zapojila především oblast Znojemska, ale i část sousedního Rakouska. Do sítě přibylo 168 nových obcí se zhruba 150 tisíci obyvateli. Nově byla zavedena linka mezi Brnem a Pohořelicemi a rakouským Laa an der Thaya. I v Rakousku platí samozřejmě klasické jízdenky. Linka do Laa byla po slovenské Skalici druhou přeshraniční linkou IDS.



události

2. 6. 1946
Zahájení nočního provozu MHD v Brně


Ma


Aktualizováno: 27. 06. 2018