František Trejtnar

* 7.3.1917 Kunvald – † 4.12.1982 Brno


válka a odboj 1938–1945; účastník zahraničního odboje; RAF


národnost

česká


zajímavé okolnosti

Dne 23. června 1942 odstartoval s letounem Supermarine Spitfire z letiště Bolt Head, aby kryl návrat perutě z doprovodu bombardérů nad Francii.
Po souboji s Arminem Faberem musel opustit svůj stroj na padáku, německý pilot následně přistál s obávaným stíhacím letounem Focke-Wulf Fw 190 ve Walesu.
Jednalo se o první ukořistěný letuschopný Fw 190, který následně RAF využila ke stanovení taktiky při souboji s těmito stíhačkami.


bydliště

Brno, Skladištní 28 (1948?)


vzdělání

1935–1937 absolvent školy leteckého dorostu v Prostějově,
před 2. světovou válkou - kurz leteckých mechaniků v Nitře
23. 3. 1945 - maturita na čs. státní reálce v Llanwrtyd Wells ve Walesu


vyznamenání a pocty

Čs. válečný kříž 1939 (4x),
Čs. medaile Za chrabrost před nepřítelem (3x),
Čs. medaile Za zásluhy I. stupně,
britská vyznamenání War Medal,
1939–1945 Star a Air Crew Europe Star



poznámky

Vyučil se elektromechanikem, v letech 1935–1937 absolvoval školu leteckého dorostu v Prostějově, poté sloužil u leteckého pluku 3 na Slovensku, hodnost četař.
Dne 18. 6. 1939 přešel hranice do Polska a byl registrován v Krakově u vznikající čs. vojenské jednotky. Dne 7. 7. 1939 odplul lodí z Gdyně do Francie, 17. 8. 1939 byl přijat do Cizinecké legie, sloužil v alžírském centru legie v Sidi bel Abbes.
Po vypuknutí války byl přeložen na leteckou základnu Meknes (Maroko), posléze do Blidy (Alžírsko) a koncem listopadu 1939 do Toulouse, kde se přeškoloval na francouzská letadla. Po pádu Francie odjel 19. 6. 1940 z Port Vendres do Gibraltaru a odtud lodí Neuralia do Liverpoolu.
Ve Velké Británii byl přijat na konci července 1940 do Královského letectva (RAF), v září povýšen do hodnosti Sergeant a odeslán k 12. operační výcvikové letce (OTU), kde byl přeškolen na letouny typu Hurricane. Na počátku listopadu 1940 zařazen k 310. čs. stíhací peruti v Duxfordu. V červnu 1942 sestřelil ve vzdušných soubojích jeden německý letoun Focke Wulf Fw 190 a dva poškodil, sám však byl 23. 6. 1942 sestřelen a zachránil se na padáku. Ze zranění utrpěných po souboji se léčil do prosince 1942, k 1. 1. 1943 se vrátil k 310. čs. peruti a krátce na to byl povýšen do britské důstojnické hodnosti Pilot Officer (poručík), v srpnu 1943 pak do hodnosti Flying Officer (nadporučík). K 3. 7. 1944 jej přeložili k čs. náhradní a výcvikové jednotce v Cosfordu, únoru byl povýšen do hodnosti Flight Lieutenant (kapitán). Dne 9. 5. 1945 se oženil s Bery Trickettovou. Od 15. 5. 1945 byl zařazen k 313. čs. stíhací peruti, s níž se v srpnu 1945 v čs. hodnosti nadporučíka letectva v záloze vrátil do vlasti.

Rozhodl se zůstat v armádě, působil jako pobočník velitele a navigační důstojník u 1. letky leteckého pluku 8 působícího v Praze a od roku 1946 v Brně, od července 1946 do listopadu 1947 byl zařazen jako spojovací důstojník u štábu 3. letecké divize v Brně, od listopadu 1947 do dubna 1948 absolvoval u divize kurs velitelů letek a 1. 3. 1948 získal hodnost majora letectva.
K 1. 10. 1948 se stal operačním důstojníkem 3. letecké divize. K 1. 4. 1950 byl přeložen k leteckému náhradnímu pluku 1, 26. 4. 1950 mu byla udělena zvláštní dovolená a 1. 6.1950 dovolená s čekaným; v září 1950 byl přeložen do zálohy.
Od září 1950 do července 1951 pracoval jako vedoucí plánovacího oddělení v Osvobozené domácnosti v Brně, pak působil v podniku Prádelny a čistírny Brno nejprve jako dopravní referent a následně jako hlavní energetik.
V roce 1991 byl in memoriam povýšen na plukovníka letectva.



ulice

Skladištní
bydliště (dnes Šumavská)


stavby

Ústřední hřbitov města Brna
Vídeňská 96/306
místo posledního odpočinku



APe


Aktualizováno: 26. 10. 2019