Bedřich Soffer

* 8.7.1898 Brno-Královo Pole – † 5.9.1928 při převozu do nemocnice


sportovec (automobilismus, atletika - skok o tyči); významný automobilový závodník a tovární jezdec brněnské Zbrojovky; válka a odboj 1914–1919; legionář italský


státní příslušnost

Rakousko-Uhersko, ČSR


zajímavé okolnosti

Ve své době patřil k nejpopulárnějším automobilovým závodníkům v Brně a na Moravě. Jeho oblíbenou průpovídkou byla věta: „Všechno je tutti“.


příčina úmrtí

následky zranění při zkušební jízdě u Tvarožné



zaměstnání

voják z povolání (nadporučík u 2. automobilového praporu, odchod do výslužby),
majitel autoškoly v Brně


odborné a zájmové organizace

SK Moravská Slavia,
Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko



poznámky

V rakousko-uherské armádě poručík. Za první světové války byl zajat na italské frontě, do čs. legie v Itálii zařazen 20. 2. 1919. Do vlasti se vrátil jako důstojník italských legií, pokračoval ve službě v čs. armádě jako nadporučík u 2. automobilového praporu v Brně. Odešel do výslužby, aby se mohl věnovat své zálibě, automobilismu. Jako řidič doprovázel profesora Karla Absolona při jeho první velké cestě po Jugoslávii, už zde osvědčil své řidičské schopnosti.
Nejdříve závodil na francouzském voze Sénéchal, od roku 1926 jezdil na voze brněnské Čs. zbrojovky, patřil mezi její tovární jezdce. Jako závodník byl pečlivý, chladnokrevný a duchapřítomný. Zřídil si vlastní autoškolu, kde byl oblíbeným učitelem. V roce své tragické smrti se chtěl ještě účastnit závodu Ecce Homo, poté zamýšlel ukončit závodnickou kariéru a věnovat se pouze své autoškole.

V den své tragické nehody si zvolil pro zkušební jízdu s novým šestiválcem Zbrojovky silnici Brno-Vyškov. S vozem debutoval v tomto roce při závodě v Karlově Studánce, nyní se připravoval na závod Ecce Homo. Na základě jeho poznatků z jízdy v Jeseníkách byly na voze provedeny úpravy, zejména se zvýšila rychlost. Onoho středečního dne 5. 9. 1928 dopoledne zjistil Soffer, že mu nestačí tachometr se 130 km, nechal si jej od mechanika vyměnit za tachometr se 180 km. Se zkouškou byl spokojený a vracel se kolem 11. hodiny k Brnu rychlostí asi 130 km. V úseku, kde byla silnice vyasfaltovaná, snížil rychlost asi na 70–80 km, v místech, kde starý asfalt přecházel v nový, z neznámých důvodů prudce zabrzdil. Na rozměklém asfaltu vůz dostal smyk, Soffer se pokusil vůz vyrovnat, ale marně. Automobil přeletěl přes příkop, v poli se několikrát převrátil a dopadl k silnici směrem k Tvarožné, která kolmo přetínala silnici od Vyškova k Brnu.
Závodník si nárazem na volant prorazil hrudník, byl vymrštěn a dopadl o jedenáct metrů dále, hlavou přímo na kámen u silnice (proražení lebky). Spolujezdec, čtyřiadvacetiletý mechanik a řidič Zbrojovky Karel Flora, byl vymrštěn do koruny mladé jabloně, poté dopadl do příkopu s rozbitým obličejem a těžkými pohmožděninami. Samotný vůz měl pouze proraženou kapotu, jinak zůstal nepoškozený.
V okamžiku neštěstí se nacházel asi 200 metrů odtud řidič autobusu, ten oba zraněné naložil do vozu a vezl je do Brna do nemocnice na Žlutém kopci. Ještě během cesty zemřel Bedřich Soffer, spolujezdec byl při vědomí, ale zranění v ústech mu nedovolovalo promluvit.

Pohřeb s vojenskými poctami se konal v sobotu 8. 9. 1928 v jezuitském kostele v Beethovenově ulici. Smuteční obřady začaly v 15 hodin, po nich byla rakev, zaplavená květinovými dary, odnesena k pohřebnímu vozu, který stál poblíž vchodu kostela. Zde stála čestná četa dělostřeleckého pluku 2. Smuteční průvod zahajovalo 30 motocyklů a 8 sidecarů před dvěma vozy, které vezly věnce. Čestná četa s hudbou šla před pohřebním vozem taženým koňmi. Za pohřebním vozem kráčeli příbuzní, pak pochodovala čestná rota s nasazenými bajonety, následovaná impozantním průvodem automobilů se svítidly zahalenými černým flórem.
Průvod prošel Jezuitskou ulicí, ulicí na hradbách, minul městské divadlo a pokračoval dále k nádraží. Zde se zastavil, vojenská hudba zahrála státní hymnu a čestná četa vzdala poctu zbraní. Před zdí Ústředního hřbitova se soustředily motocykly, cidecary a velký počet automobilů. Na hřbitově se se závodníkem rozloučil redaktor Otokar Klusáček jménem Čs. autoklubu pro Moravu a Slezsko, nad hřbitovem létalo nízko letadlo, které předtím provázelo celý průvod.

Poblíž Tvarožné byl zbudován Československým automotoklubem pomník Bedřicha Soffera. Pomník složený ze tří vzájemně propojených šedě natřených kvádrů je doplněn na bílo natřenou deskou se jménem závodníka a datem události. Pomník byl v roce 2004 po konzultacích s Technickým muzeem v Brně rekonstruován firmou Super-Krete z Prahy a 10. října slavnostně předán veřejnosti.




osoby

Karel Absolon
společně cestovali do Jugoslávie Otokar Klusáček
O. Klusáček byl smutečním řečníkem na pohřbu B. Soffera Petr Mucha
přátelé Rudolf Müttermüller
spolujezdec v továrním týmu Čs. zbrojovky a. s. v Brně Ernst Prochaska
spolujezdec v továrním týmu Čs. zbrojovky a. s. v Brně
další osoby (1)...





stavby

Ústřední hřbitov města Brna
Vídeňská 96/306
místo posledního odpočinku


události

5. 9. 1929
Odhalení pomníku Bedřichu Sofferovi
jemu pomník odhalen
13. 5. 1928
V. ročník závodu do vrchu Brno - Soběšice
účastník závodu
5. 6. 1927
IV. ročník závodu do vrchu Brno - Soběšice
vítěz v kategorii sportovních automobilů do 1.1 litru na voze Z v rekordním čase 3:16.6
10. 5. 1925
II. ročník mezinárodního závodu Brno - Soběšice
vítěz v kategorii závodních automobilů do 1.1 litru na voze Sénéchal v čase 3:30.3
9. 10. 1921
Atletické závody o Kaufmannův pohár
účastník

další události (1)...


související odkazy

MJ, Menš


Aktualizováno: 10. 08. 2022