Propagační jízdy vlaků z Brna do Rajhradu a zpět

15. 12. 1838 (15.–16.12.1838)



místo

brněnské nádraží (Hlavní)


charakteristika

Úplně poprvé se zájemci mohli svézt vlakem při propagačních jízdách v sobotu 15. 12. 1838 (jízda pro pány) a neděli 16. 12. 1838 (jízda pro dámy).
Propagační jízdy připravila společnost KFNB, která stavbu tratě a pozdější provoz na ní zajišťovala.


zajímavosti

Tato událost se prakticky nepřipomíná, je zastíněna slavnostním příjezdem prvního vlaku z Břeclavi v červenci 1839. Propagační jízdy se uskutečnily přibližně měsíc po zkušebních jízdách provedených mezi Rajhradem a Brnem.
Zda propagační jízdy pokračovaly i v dalším období, není spolehlivě doloženo.


poznámka

K prvním jízdám vlaků do Brna se váže zajímavá událost, možná že v sobě nese prvenství. V novinách "Moravia", čísle 89 z 3. 1. 1839 vyšel v rubrice "Technika" článek o zhotovení repliky lokomotivy "Moravia" o váze 25 liber (cca 14 kg). Repliku měl zhotovit pan Padowetz, farmaceut působící v lékárně U Marie Pomocné v domě Cejl 7 (lékárnu založil František Josef Oehl 9. 11. 1818). Hypotézy zatím směřují k tomu, že pan Padowetz byl jízdami v listopadu či prosinci 1838 tak ohromen a nadšen, že zhotovil funkční model lokomotivy. Pokud by se našlo více údajů či důkaz o tomto počinu, byl by pan Padowetz patrně prvním železničním modelářem široko daleko a Brno by mělo jedno prvenství navíc.
(Zdroj: Svět železnice č. 3/2007 (číslo 23), ISSN 1213-7219, s. 29–32.)



události

2. 3. 1840
Zahájení pravidelné nákladní dopravy na železniční trati z Břeclavi do Brna 7. 7. 1839
Zahájení pravidelné osobní dopravy na železniční trati Vídeň - Břeclav - Brno 11. 11. 1838
První příjezd vlaku do Brna (zkušební jízda Rajhrad - Brno)


stavby

Hlavní nádraží
Nádražní 1/418
nádražní budova se nacházela v jiné poloze, kolmo na kolejiště (hlavové nádraží); v době propagačních jízd patrně ještě nepostavena


městská část

tsch


Aktualizováno: 21. 02. 2019