Zahájení pravidelné dopravy na železniční trati Brno - Přerov

30. 8. 1869



místo

brněnská nádraží (Hlavní, Chrlice)


charakteristika

Za zrodem železnice Brno - Nezamyslice - Olomouc - Šternberk / Přerov stáli moravští průmyslníci. Do provozu byl nejprve uveden úsek Brno - Přerov.


zajímavosti

O stavbu železnice z Brna do Olomouce a Šternberka s odbočkou do Přerova projevilo v roce 1866 zájem konsorcium významných moravských průmyslníků. Stavba železnice započala v září 1867 v Brně.
Nejprve se zprovoznila větev Brno – Přerov, první zkušební jízda v celé trati Brno – Přerov proběhla 5. 8. 1869. Pravidelný provoz byl zahájen 30. 8. 1869. O den dříve se však v Rousínově konala oslava 100. výročí orby císaře Josefa II. u Slavíkovic, na kterou byly vypraveny zvláštní vlaky. Vlastní zahájení pravidelné dopravy tak bylo touto slavnostní událostí zastíněno.
Mezi zajímavá technická díla patří příhradový most přes Svratku. Železnice byla dobře vybavena zabezpečovacím a sdělovacím zařízením - ve stanicích se nacházely telegrafní přístroje, jízda vlaků se zabezpečovala elektrickým zvonkovým návěstním zařízením.
Podle prvního platného jízdního řádu zde jezdilo 14 párů vlaků.


poznámka

O koncesi se utkaly železniční společnosti KFNB a StEG. Koncesi nakonec obdržela dne 6. 5. 1867 společnost KFNB, avšak kvůli daňovým úlevám založila novou společnost s názvem "Moravsko-slezská severní dráha". Tím došlo k odškodnění společnosti KFNB po prohraném boji se společností StEG o výstavbu druhé železniční trati směřující z Vídně do Brna přes Hrušovany nad Jevišovkou.
Provoz na rameni Nezamyslice - Olomouc - Šternberk byl zahájen o rok později než větev Brno - Přerov (nákladní doprava 1. 7. 1870 a osobní doprava 1. 8. 1870).
Dne 6. 9. 1885 byl vydán zákon schvalující novou koncesi pro společnost KFNB s platností od 1. 1. 1886. Nedílnou součástí této společnosti se stala železniční společnost "Moravsko-slezská severní dráha", což však znamenalo ztrátu státních garancí a KFNB musela státu vrátit 11,2 miliónu zlatých.



události

30. 6. 1995
Zahájení elektrického provozu na železniční trati z Hlavního nádraží přes Chrlice do Vyškova 15. 5. 1928
Zahájení provozu na V. nástupišti Hlavního nádraží


osoby

Franz II. Klein
člen korsorcia usilujícího o povolení stavby dráhy


stavby

Hlavní nádraží
Nádražní 1/418



tsch


Aktualizováno: 11. 07. 2018