Velký městský okruh Brno

charakteristika

Velký městský okruh (VMO) Brno, jehož výstavba postupně probíhá od 90. let 20. století, je projektován jako čtyřproudová rychlostní komunikace I. třídy s mimoúrovňovým křížením, jenž prochází městskými částmi mimo centrum města. Ze stavebního hlediska se jedná o náročný projekt, který je rozdělen do několika samostatných staveb v jednotlivých úsecích, jež se nacházejí v různých fázích přípravy, stavební realizace či dokončeného díla. Mezi první zrealizované stavby patří Husovický tunel uvedený do provozu v roce 1998.


území

okres Brno-město


poznámka

Výstavba VMO je dlouhodobým projektem, který má vést k významnému odstranění dopravní zátěže a který umožní nejrychlejší spojení vnějších i vnitřních městských částí a blízkého okolí města. Nadto je funkčně napojen na dálniční síť formou radiál na Prahu, Vídeň, Bratislavu, Ostravu a Svitavy.


stavební vývoj

VMO je rozdělen do 4 sektorů, z nichž každý se dále dělí na dva úseky. Všechny úseky VMO jsou po mnoho let připravovány investorem stavby, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. Postup výstavby vychází z ekonomické i stavební náročnosti jednotlivých úseků. Momentálně se proto každý z úseků nachází v jiné fázi projektové přípravy nebo stavební realizace.

Sektory a úseky VMO:
1. Severozápadní:
- Žabovřesky
- Královo Pole.
2. Severovýchodní:
- Brno-sever
- Židenice.
3. Jihovýchodní:
- Černovice
- Brno-jih.
4. Jihozápadní:
- Bohunice
- Pisárky.




události

18. 8. 2024
Dokončení VMO Tomkovo náměstí a Rokytova 16. 8. 2024
Den otevřené estakády a tunelu VMO Tomkovo náměstí a Rokytova


související odkazy

Velký městský okruh Brno


autor

PeDro