Brněnská přehrada

historický název

Kníničská přehrada (do roku 1959)


charakteristika

Přehrada se nachází na severozápadě města Brna a její jezero sahá od Bystrce až po Veverskou Bítýšku.
Na jejím dně leží zbytky zatopené staré obce Kníničky, jež musela ustoupit stavbě přehrady na přelomu 30. a 40. let 20. století. Proto se nazývala až do roku 1959 Kníničská přehrada. Od 22. 7. 1959 však byla přejmenována z orientačních důvodů na Brněnskou přehradu, protože dnes leží na území města Brna.
Přehrada měla zabránit takřka každoročním jarním a podzimním záplavám řeky Svratky nejen na území Brna, ale i na části jižní Moravy pod Brnem. Už 25. 3. 1927 požádal moravský zemský výbor o povolení stavby a 18. 3. 1929 mu bylo vyhověno.


území

Brno-Bystrc, Brněnská přehrada


jiné využití

Brněnská přehrada slouží - kromě ochrany před povodněmi a výroby elektrické energie - k rekreaci, vodním sportům a lodní dopravě. Na jejích březích stojí hotel, různá hřiště, sportovní zařízení, několik restaurací a soukromé


zajímavosti

Na konci 2. světové války v dubnu 1945 hrozilo přehradě a zejména přehradní zdi značné poškození, protože ustupující vojska německé armády 26. 4. 1945 po vytrhání dlažby na ní umístila 9 protitankových min s tím, že při nájezdu sovětských tanků na hráz dojde k explozi a závažnému poškození celého zařízení. To se však nestalo, protože hrázný František Šikula spolu s dalšími dvěma občany Bystrce, jež o tom věděli, včas sovětská vojska varovali a k vjezdu tanků na hráz došlo bezpečně až po odstranění min.
Záchranu brněnské přehrady před zničením ustupující německou armádou připomíná i pamětní deska umístěná v hrázní ulici.


poznámka

Dne 5. května 1946 byla na přehradě zahájena lodní doprava, kterou provozuje dodnes Dopravní podnik města Brna. Šlo o první ekologickou lodní dopravu na elektrický pohon v ČSR loďmi Morava a Brno, každá pro 90 cestujících. Plavební okruh měřil 6,3 km v jednom směru z přístaviště v Bystrci pod hrad Veveří.
V roce 1950 byla dráha prodloužena přes Mečkov až do Veverské Bítýšky a dosáhla tak současných 9,3 km v jednom směru. Má dvě varianty: malý okruh (Bystrc, Kozí Horka, Sokolské koupaliště, Osada a Rokle - 27 minut) a velký okruh: Bystrc- Rokle a dále Obora, Zouvalka, Hrad Veveří, Mečkov, Skály a Veverská Bítýška - 70 minut).
Lodní park doznal během let řadu změn a výměn lodí, jež se neustále modernizují.


stavební vývoj

Po získání povolení ke stavbě přehrady na základě vodoprávního výměru, jemuž předcházel projekt, vypracovaný skupinou odborníků pod vedením prof. Ing. Jana Bažanta z Vysokého učení technického v Brně (v konečné fázi ještě upravovaném a zpřesňovaném do výhodnější podoby), došlo k přípravným krokům, včetně výkupu pozemků, stavby Nových Kníniček v bezpečné vzdálenosti od budoucí přehrady, vyměřovacím pracím a zadáním stavby stavebním firmám.
Vlastní stavba hráze byla zahájena v roce 1936.
V roce 1937 však vinou velké vody, jež přišla jak na jaře, tak i v létě, se postup prací značně zdržel a zkomplikoval, což se v různé intenzitě opakovalo ještě i v letech 1938–1939. Nicméně stavba hráze i přehradních břehů u ní i přes tyto obtíže pokračovala. V roce 1939 byla voda řeky Svratky svedena do vytvořeného údolí, kde začala vytvářet přehradní jezero.
V roce 1940 byla stavba celé přehrady (až na několik drobných detailů) dokončena.
Hráz přehrady má korunu 120 m dlouhou a je používaná jako komunikace. V ní je pod přehradou ve vodní elektrárně instalována kaplanova turbína, která vyrobí ročně cca 7 mil. kilowatthodin. Přehradní nádrž má plochu cca 270 ha a zadržuje cca 21 mil. m³ vody.


prameny, literatura


stavby

Zvonice
Orea Wellness Hotel Santon
Přístavní 38/1064 Lávka Pod hradem
Rakovecká
lávka nahradila původní most spojující oba břehy přehrady


městská část

Brno-Bystrc


významné osoby

Jan Bažant
stál v čele skupiny odborníků, která vypracovala projekt přehrady Ladislav Dolníček
jeden ze zachránců Brněnské přehrady před vyhozením do povětří v dubnu 1945 Josef Krejčík
místo úmrtí Josef Mazel
projektant František Šikula
při osvobozovacích bojích v dubnu 1945 spolu se svými spolubojovníky zachránil přehradní hráz brněnské přehrady před vyhozením do povětří, jak to připravovala ustupující německá armáda


objekty

záchrana přehrady
pamětní deska: Hrázní 0/01 stavba mostu přes přehradu
pamětní deska: Veveří - pod hradem 0/01 pamětní kříž
kříž: Veveří - pod hradem 0/02


události

20. 9. 2024
105. výročí Mendelovy univerzity v Brně
dne 10. 5. 2024 se zde v rámci oslav konaly závody dračích lodí
4. 9. 2018
Brněnský plenér 2018 21. 1. 2017
Bruslařský okruh na zamrzlé brněnské přehradě 15. 8. 2014
Slavnostní akce k 70. výročí založení Yacht Klubu Brno 19. 6. 2013
Mezinárodní hry handicapované mládeže Brno 2013
další události (35)...


autor

Fl