Dr. Theo Modes

* 19.2.1888 Brno, Rakousko-Uhersko – † 1962 Lipsko, NDR

herec, režisér, divadelní intendant a dramaturg

rodné jméno

Theodor Anton Modes


národnost

německá


státní příslušnost

Rakousko-Uhersko, ČSR, NDR


zajímavé okolnosti

V roce 1908 vystoupil z katolické církve, v roce 1920 byl přijat zpět. Jeho v roce 1913 uzavřené civilní manželství s operní pěvkyní Louise Wolf bylo konvalidováno roku 1932.
Během svého švýcarského angažmá vedl spory s místními kulturními představiteli, a to kvůli svému příklonu ke krajnímu nacionálnímu socialismu. Nakonec byl vyvázán ze smlouvy, která měla platit ještě po následující dva roky. Místní noviny dokonce uváděly, že je v zájmu demokracie, aby se Modes do země již nevrátil.
V roce 1953 odešel do penze, poté ještě příležitostně působil jako hostující režisér. V posledních letech svého života psal práci věnující se dějinám sudetoněmeckého divadla, kterou však již nestihl dokončit.


bydliště

Brno, Rossitzergasse 4


vzdělání

gymnázium v Brně,
1930 promován doktorem filozofie na Univerzitě v Kolíně nad Rýnem (Universität zu Köln)


dílo

- "Zum Kunst- und Idealtheater. Darlegung seiner wichtigsten äußeren und inneren Bedingungen in Wort und Bild", Breitkopf und Härtel, Lipsko, 1917 – úvodní slovo napsal spisovatel Karl Hans Strobl, tuto knihu velmi pozitivně ohodnotil slavný herec a divadelní intendant Ludwig Barnay
- "Goethes Fausttragödie für jede Bühne. Eine theaterwissenschaftliche Arbeit", Leykam, Štýrský Hradec, 1925 – jeho záměrem bylo dokázat, že všechna divadelní jeviště, i ta nejmenší, jsou schopna uvést důstojné představení faustovské tragédie
- "Die Urfassung und einteiligen Bühnenbearbeitungen von Schillers Wallenstein" (Původní vydání a jednodílná jevištní zpracování Schillerova Valdštejna) - diplomová práce obhájená v roce 1930 v Kolíně nad Rýnem u Carla Niessena.


zaměstnání

zobrazit


politická orientace

SDP, od roku 1939 NSDAP


odborné a zájmové organizace

v roce1939 převzal řízení všech německých divadel v Československu


poznámky

Působil v německojazyčných divadlech v Československu, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Mimo své herecké a režisérské aktivity se stal také divadelním ředitelem, dramaturgem a uměleckým šéfem.
Mezi jeho nejúspěšnější inscenace patřily Schillerovy hry Marie Stuartovna, Vilém Tell, Don Carlos a Valdštejn, Shakespearův Macbeth a Othello, Mozartův Don Juan a Figarova svatba, Pucciniho Madame Butterfly, Ibsenův Peer Gynt, Calderónovo Velké divadlo světa, Rossiniho Lazebník Sevillský, Goetheho Ifigenie na Tauridě, Urfaust a Faust II. díl, Kleistův Princ Bedřich Homburský, dále díla Cäsara von Arx, Erwina Guido Kolbenheyera, Georga Büchnera či Emila Sautterse.
Jeho odpůrci, dramatici Werner Johannes Guggenheim, Albert Jakob Welti a Jakob Bührer, kritizovali vliv nacistické ideologie na Modesův repertoár, personální politiku i způsob inscenování. Na druhou stranu však byl oceňován jako moderní režisér, který se během svého působení ve Švýcarsku snažil vybírat k zinscenování díla původem švýcarská, a jenž velmi dbal na umělecké ztvárnění předváděných her.



partneři

Louise Modes (Wolf)
sňatek: 18. 2. 1913 uzavřen civilní sňatek, který byl 9. 4. 1932 v Brně konvalidován



ulice

Rosická (Rossitzer Gasse)
bydliště



autor

Studentský záznam