Miloš Bodlák
* 24.8.1922 Brno-Líšeň † 1.1.1945 Hoy (Skotsko)
válka a odboj 1938–1945; oběti okupace; účastník zahraničního odboje; příslušník čs. letectva ve Velké Británii
dítě osobnosti: Stanislav Bodlák
národnost
česká
státní příslušnost
ČSR
zajímavé okolnosti
„Vzpomněl jsem si na otce, že i on v 17 letech vojákoval a stal se italským legionářem. Proto jsem byl odhodlán československou legionářskou tradici v rodině udržet.“
(Z deníku Miloše Bodláka, který si založil na začátku útěku z okupovaného Československa 27. 1. 1940.)
příčina úmrtí
havárie letounu
bydliště
Brno-Líšeň
vzdělání
vyučen elektromechanikem a jemnomechanikem,
začal studovat na průmyslové škole v Brně (maturoval 8. 10. 1944 ve Velké Británii)
vyznamenání a pocty
Čs. vojenská pamětní medaile (udělena 7. 8. 1944)
jiné pocty
podplukovník in memoriam od 1. 6. 1991 rozkazem MNO ČSFR č. 0103
zaměstnání
hrob
městský hřbitov v Tain, hrob číslo 46
poznámky
Odjel 27. 1. 1940 vlakem spolu se třemi kamarády z Brna do Veselí nad Moravou. Pak se vydali pěšky přes Tasice, Hroznovou Lhotu do Hrubé Vrbky. Šli ve velkém mrazu a za silného větru, do Hrubé Vrbky dorazili zcela vyčerpaní. I když neměli nic zajištěno, dostalo se jim pomoci a v ranních hodinách byli převedeni přes hranice na Slovensko. Odtud se dostali přes Maďarsko do Jugoslávie, přes Turecko a Sýrii do Francie, zde v období od 24. 4. do 7. 7. 1940. Po pádu Francie přesun do Anglie, v RAF od 24. 7. 1940.
F/Sgt Miloš Bodlák letěl jako 2. pilot bombardéru Liberator FL949 (PP-Y) 311. čs. bombardovací perutě (kapitán letounu W/O O. Bureš) na protiponorkovou patrolu nad Severní moře.
Již 38 minut po startu dne 1. 1. 1945 ze základny v Tainu (někdy před 23.00 hodinou) letoun narazil na skálu na ostrově Hoy (Orkneje), celá osádka zahynula. Miloš Bodlák a 4 další letci jsou pohřbeni na hřbitově v Tainu.
pojmenované ulice
Bodlákova (Líšeň)
prameny, literatura
sourozenci
osoba na objektech
oběti okupace
pamětní deska: Holzova 1/02
oběti druhé světové války
pomník: Šimáčkova 190/01
autor
Menš