* 6.4.1901 Praha † 24.9.1960 Brno
divadelní ředitel, umělecký vedoucí, dramaturg, režisér, herec, překladatel, teoretik, publicista a pedagog
státní příslušnost
Rakousko-Uhersko, ČSR, ČSSR
zajímavé okolnosti
V průběhu sezóny 1929/1930 zorganizoval s Miloslavem Dismanem společné vystoupení pražských dětských recitačních souborů, jehož se zúčastnilo 800–1000 školáků. Výtěžkem jeho zkušeností z této práce byla publikace Sborová recitace.
vzdělání
1916–1920 učitelský ústav v Praze,
1920–1921 Škola vysokých studií pedagogických v Praze,
1929–1933 Státní konzervatoř hudby v Praze (studium herectví)
jiné pocty
zasloužilý umělec (1959),
Řád práce (in memoriam, 1960)
dílo
zobrazit
Z publikační činnosti:
- Sborové recitace (s M. Dismanem, Praha, 1932)
- Dětská divadla v SSSR a u nás (s R. Nekolou, Praha, 1936)
- Rozbor klasického dramatu z hlediska jeho jevištní realisace (Praha, 1957)
- překlady děl M. Gorkého, A.N. Ostrovského, S.K.Stanislavského a A.N. Arbuzova.
A. Kurš se též intenzivně věnoval spolupráci s dělnickými ochotníky, jako herec, režisér, dramaturg, překladatel, školitel a organizátor.
Některé z jeho umělecky méně zdařilé inscenace z padesátých let byly - tak jako i u jiných režisérů jeho generace - poplatné dobovým kulturně politickým i uměleckým koncepcím. Jeho myšlenka učinit divadelní umění zbraní v boji dělnické třídy za zlepšení sociálního údělu poznamenávala, ať v pozitivním nebo negativním smyslu, všechny jeho inscenace.
Bc. Vendula Kacetlová: Antonín Kurš: (ne)všední život - IS MUNI, dipl. práce.
zaměstnání
zobrazit
1921–1927 odborný učitel na měšťanských školách,
1927 reformní pokusná obecní škola v Praze-Nuslích (odborný učitel a výzkumník v oblasti pedagogiky a didaktiky),
1934–1935 Komorní divadlo v Moskvě SSSR (2. asistent režiséra A. J. Tairova), jako delegát MORT byl vyslán na studijní cestu za Ural do oblasti Čeljabinsku,
1936 Státní divadlo v Brně (host),
1935–1937 Pražské dětské divadlo Míly Mellanové (dramaturg),
1937–1938 divadlo v Ostravě (šéf činohry),
1938 Východoslovenské národní divadlo v Košicích (šéf českého souboru),
1939 Unitárie v Praze (založil zde "Lidovou scénu", kam se uchýlili někteří herci z Osvobozeného divadla),
1939–1943 divadla v Pardubicích, Kladně a Třebíči,
1943–1944 Městské divadlo v Plzni (ředitel),
1944–1945 Městská divadla pražská (režisér),
1945–1946 Divadlo 5.května (zakladatel, umělecký ředitel činohry a režisér),
1948–1952 Zemské (později Státní) divadlo v Ostravě (ředitel, 1952-1954 režisér),
1952–1960 JAMU v Brně (pedagog režijní a herecké tvorby, v letech 1952–1959 děkan Divadelní fakulty),
1952–1954 Státní divadlo v Brně (stálý smluvní hostující režisér),
1955–1957 Československá televize v Praze (hlavní režisér),
1957–1960 Divadlo bratří Mrštíků v Brně (režisér a umělecký šéf)
politická orientace
celý svůj život byl levicově orientován, byl členem KSČ
odborné a zájmové organizace
Svaz DDOČ (instruktor, organizátor, herec),
MORT (člen předsednictva, školitel)
poznámky
Kuršovi žáci z herecké katedry JAMU (Libuše Vaněčková, Josef Somr, Bořivoj Navrátil, Dáša Pušová) ho měli velmi rádi. V Kuršově korespondenci je uloženo mnoho srdečných, osobně laděných dopisů, které mu tito bývalí studenti psali ze svého prvního angažmá v Českém Těšíně.