Výstava „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“

30. 6. 2010 (30.6.–5.9.2010)


ulice

Špilberk


číslo orientační

1


místo

Královská kaple hradu Špilberk


charakteristika

Historické prostory brněnského hradu Špilberk zásluhou severomoravského výtvarného teoretika Jiřího Bohdálka představily výstavu, která by mohla být událostí i ve světových muzeích dekorativního umění, jako je Victoria and Albert Museum v Londýně nebo Muzeum skla v americkém Corningu.
Dostaveníčko v královské kapli si dali sklářští výtvarníci tří generací, které dohromady spojuje rodinné pouto: zakladatel dynastie Pavel Hlava a jeho pokračovatelé - zeť Tomáš Hlavička a vnučka Petra Hřebačková.
Pavel Hlava (1924–2003) je gigantem českého ateliérového skla a s jeho jménem je spjat československý úspěch na Expo 58 v Bruselu a Expo 67 v Montrealu. Když v roce 1995 vyšla v Německu publikace o dějinách sklářského umění od starého Egypta až po 20. století, její autor Helmut Ricke přiznal Hlavovi společně s Václavem Ciglerem a Reném Roubíčkem výjimečné postavení objevitelů.
Ricke oprávněně tvrdí, že tato česká trojice jako první na světě přestala používat sklo jen jako materiál pro funkční čili užitné předměty, ale začala z něj tvořit objekty čistě estetického významu, skutečné skleněné plastiky. Část věnovaná na výstavě Hlavovi je malým zázrakem. Vzájemně se tu propojuje volná sochařská tvorba s užitým sklem a designem, a obojí nabízí gejzír výtvarných nápadů. Autor však vždy zůstává v hranicích dekorativního umění.
I jeho velké sochařské objekty, inspirované často zahradou velkého ateliéru nedaleko pražského letohrádku Hvězda, jsou především velkolepou a rafinovanou dekorací.

Tomáš Hlavička (1950) je původně architekt, který se u Pavla Hlavy vyučil svému novému řemeslu - sklářství. Je to klasický vztah učitele a žáka, kdy ten druhý si osvojí dovednost prvního a pak se dál vydává vlastní cestou. Hlava mezi plošky řezaných a slepovaných skel vkládal zlaté a barevné fólie, které umocňují atmosféru unikátnosti objektu. Hlavička využívá podobného efektu, ale protože vše vidí jako projektant v prostoru, vkládá do skleněných objektů iluzi třetího rozměru, jakou Hlavova díla nikdy neměla.
Výsledkem je racionální forma, nicméně emotivně působivá.
V posledních dílech se pak vydává cestou od dekorace k volnému sochařství. Talent je to mimořádný a rozhodně na výstavě sehrává se svým tchánem v mnoha ohledech vyrovnanou partii.

Petra Hřebačková (1976) nedávno dokončila pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, kde se věnovala keramice a porcelánu, ale sklo ji přitahuje jako zvláštní a ojedinělý materiál. Její podíl na výstavě je co do počtu exponátů nejskromnější, ale vše, co tu má, prozrazuje značný výtvarný potenciál a talent - pro díla užitého umění (zdařilé návrhy kávové a čajové soupravy v kombinaci sklo-porcelán) i sklářského sochařství.
Výtvarná bilance dynastie Hlavů je zdařilá a do nádherné královské kaple Špilberku se mimořádně hodí.


zajímavosti

Jak už to doma bývá, Pavel Hlava se těší větší úctě v Japonsku a ve Spojených státech než v Čechách. A přitom leckterá domácnost dodnes používá jím vymyšlený soubor skleniček Gina, který před mnoha lety byl hitem sklářské firmy Crystalex.

O mezinárodním respektu svědčí i fakt, že Hlavovi ke kulatým životním jubileím posílala do Prahy telegramy i japonská císařská rodina, což je v zemi vycházejícího slunce pocta, které se dočkají jen vyvolení.



stavby

Hrad a pevnost Špilberk
Špilberk 1/210


městská část

Brno-střed


autor

Ma

img10979.jpg

Pohled do vitrín ve výstavě „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“ instalované ve východním křídle hradu Špilberk.
Foto: Miloš Strnad, Muzeum města Brna.

Pohled do vitrín ve výstavě „Tři...

img10980.jpg

Pohled do výstavy „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“ instalované ve východním křídle hradu Špilberk.
Foto: Miloš Strnad, Muzeum města Brna.

Pohled do výstavy „Tři generace...

img10981.jpg

Pohled do výstavy „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“ instalované ve východním křídle hradu Špilberk.
Foto: Miloš Strnad, Muzeum města Brna.

Pohled do výstavy „Tři generace...

img10982.jpg

Pohled do výstavy „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“ instalované ve východním křídle hradu Špilberk.
Foto: Miloš Strnad, Muzeum města Brna.

Pohled do výstavy „Tři generace...

img10983.jpg

Pohled do výstavy „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“ instalované ve východním křídle hradu Špilberk.
Foto: Miloš Strnad, Muzeum města Brna.

Pohled do výstavy „Tři generace...

img10984.jpg

Pohled do výstavy „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“ instalované ve východním křídle hradu Špilberk.
Foto: Miloš Strnad, Muzeum města Brna.

Pohled do výstavy „Tři generace...

img10985.jpg

Pohled do výstavy „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“ instalované ve východním křídle hradu Špilberk.
Foto: Miloš Strnad, Muzeum města Brna.

Pohled do výstavy „Tři generace...

img10986.jpg

Pohled do výstavy „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“ instalované ve východním křídle hradu Špilberk.
Foto: Miloš Strnad, Muzeum města Brna.

Pohled do výstavy „Tři generace...

img10987.jpg

Pohled do výstavy „Tři generace skla. Pavel Hlava, Tomáš Hlavička, Petra Hřebačková“ instalované ve východním křídle hradu Špilberk.
Foto: Miloš Strnad, Muzeum města Brna.

Pohled do výstavy „Tři generace...