Zahájení pravidelné dopravy na železniční trati Brno - Tišnov

2. 7. 1885



místo

brněnská nádraží (Hlavní, Zábrdovice, Husovice, Královo Pole, Řečkovice, Jehnice)


charakteristika

Železniční trať z Brna do Tišnova měla oproti ostatním tratím vycházejícím z Brna punc lokální dráhy.


zajímavosti

Po roce 1870 nastal v budování železnic na Brněnsku klid, který byl přerušen až stavbou železniční tratě z Brna do Tišnova. Stavbu a provoz na této železniční trati zajišťovala železniční společnost StEG.
Při stavbě této železnice se vycházelo ze zákona č. 56/1880 říšského zákoníku ze dne 26. 5. 1880, tedy zákona o místních dráhách.
Tento zákon připouštěl úlevy při stavbě a provozu, osvobozoval od poplatků a na 30 let zprošťoval od daní. Trať z Brna do Tišnova měla tedy statut lokální (sekundární) dráhy a bylo to znát i na vedení železniční trati - nebudovaly se větší zářezy či náspy, trať dosahovala značných stoupání a spádů, poloměry oblouků mohly být poměrně malé, ale tím vším trpěla i rychlost vlaků. Na pomalost „tišnovky“ se objevila spousta narážek a vtipů.


poznámka

Projekt železniční trati Brno - Tišnov vznikl v roce 1882 pod vedením stavebního ředitele železniční společnosti StEG Augusta de Serrese.
Stavební práce se rozběhly v roce 1884 po udělení koncese ke stavbě trati ze dne 15. 1. 1884 pod číslem 21 říšského zákoníku. Již 13. 12. 1884 byl v km 1,1 až 3,2 (tzn. zhruba v oblasti Zábrdovic a Husovic) povolen provizorní provoz parních lokomotiv v rámci stavby. Stavební délka železniční trati činila 28,4 km a náklady na stavbu se vyšplhaly na 1 570 000 zlatých.
Na železniční trati Brno - Tišnov byl zahájen pravidelný provoz 2. 7. 1885, o tři dny později - v neděli 5. 7. 1885 - si trať projel velmi pravděpodobně Karel Salvátor Rakousko-Toskánský se svou manželkou Marií Immaculatou; není zcela vyloučeno že se mohlo jednat o jeho syna Leopolda Toskánského. V literatuře je chybně uváděn arcivévoda Ludvík Salvátor.
Zpočátku jezdily mezi Brnem a Tišnovem 4 páry vlaků, cesta trvala hodinu a půl, avšak údajně se jízdní doby oproti plánovanému jízdnímu řádu protahovaly. První „jízdní řád“ uveřejnily noviny Moravská orlice 3. 7. 1885.
Zprovozněním svitavské pobřežní dráhy 10. 1. 1890 došlo k převedení nákladní dopravy z "horního" (dnes Hlavního) nádraží na Dolní (dříve "rosické") nádraží.



události

24. 5. 2025
Oslava 140. výročí staré Tišnovky 28. 5. 2022
60. výročí ukončení provozu trati stará Tišnovka 27. 5. 1962
Zahájení veškeré pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov 21. 12. 1953
Zahájení části pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov 10. 1. 1890
Zahájení pravidelné nákladní dopravy na železniční trati mezi Dolním nádražím a Radlasem (svitavská pobřežní dráha)
další události (3)...



objekty

Železniční most přes Vranovskou ulici
pamětní deska: Vranovská 35-39/01



autor

tsch

img33255.jpg

Mapa (Situationsplan der Landeshauptstadt Brünn) z roku 1885, na které je vyznačena trasa staré Tišnovky (zvýrazněno oranžově). Zdroj: http://.gis.brno.cz

Mapa (Situationsplan der...