Zahájení veškeré pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov
27. 5. 1962
místo
brněnská nádraží (Hlavní, Židenice, Maloměřice, Lesná, Královo Pole, Řečkovice, Jehnice)
charakteristika
Se zahájením platnosti jízdního řádu ČSD od 27. 5. 1962 došlo v úseku mezi Hlavním nádražím a Královým Polem k převedení všech vlaků osobní dopravy ze "staré" trati vedoucí přes Zábrdovice na novou trať trasovanou přes Židenice a Maloměřice.
zajímavosti
Provoz na "staré tišnovce" vedoucí Zábrdovicemi a Husovicemi se tímto okamžikem stal minulostí. Pouze okrajové části tohoto úseku byly i nadále využívány jako vlečky.
poznámka
V době slavnostního uvedení "nové" tratě do provozu (slavnostní vlak byl vypraven 20. 12. 1953) nebyla stavba tratě zdaleka dokončena:
- v Židenicích potřebná přestavba teprve začínala
- v Maloměřicích probíhala stavba nové stanice orientované na nákladní dopravu a seřaďovací práce
- mezi Maloměřicemi (a možná již od Židenic) a "novým" nádražím v Králově Poli se jezdilo jednokolejně
- od Řečkovic do Kuřimi se jezdilo jednokolejně.
Stavba pokračovala v 50. letech zejména v oblasti Maloměřic a později i v Židenicích. Rovněž se postupně dokončovaly druhé koleje prozatímních jednokolejných úseků, které byly zprovozněny pravděpodobně nejpozději 3. 7. 1957.
Jízdní řád platný od 22. 5. 1955 zavedl první pár rychlíků R 23 / 24 Brno - Praha přes Havlíčkův Brod. Mezi Brnem a Tišnovem rychlíky nikde nezastavovaly. Je velmi pravděpodobné, že mezi Hlavním nádražím a Královým Polem jezdily po nové trati.
Osobní vlaky jezdící prozatím po "staré" trati přes Zábrdovice zastavovaly od 21. 12. 1953 v Králově Poli již v "novém" nádraží, avšak v jízdních řádech je doloženo zastavování jednoho páru osobních vlaků pro pracující i na "starém" královopolském nádraží.
Po dokončení potřebných stavebních prací v oblasti Židenic a Maloměřic mohly být k 27. 5. 1962 na "novou" trať mezi Hlavním nádražím a Královým Polem převedeny zbylé vlaky ze "staré" trati.
prameny, literatura
události
24. 5. 2025
Oslava 140. výročí staré Tišnovky
28. 5. 2022
60. výročí ukončení provozu trati stará Tišnovka
4. 11. 1966
Zahájení elektrického provozu na železniční trati z Židenic do Havlíčkova Brodu
29. 5. 1960
Zahájení pravidelné dopravy na přeložce železniční trati mezi Židenicemi a Maloměřicemi
21. 12. 1953
Zahájení části pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov
další události (2)...
stavby
Hlavní nádraží
Nádražní 1/418
Železniční most na ulici Vranovská – součást železniční dráhy Tišnov - Brno
Vranovská
objekty
Železniční most přes Vranovskou ulici
pamětní deska: Vranovská 35-39/01
městská část
Brno-Jehnice
Brno-Královo Pole
Brno-Maloměřice a Obřany
Brno-Řečkovice a Mokrá Hora
Brno-sever
další městská část (2)...
autor
tsch