Lávka Pod hradem

ulice

Rakovecká


charakteristika

Lávka pro pěší a cyklisty spojující oba břehy Brněnské přehrady pod hradem Veveří, jejíž stavba vyšla na 25 milionů korun. Slavnostní otevření lávky se konalo dne 23. září 2003 za účasti nejvyšších představitelů města a kraje.


území

Brno-Bystrc, Brněnská přehrada



zajímavosti

Současná lávka je v pořadí třetím přemostěním v těchto místech. Původní most byl dřevěný a sloužil k překlenutí řeky Svratky ještě v době před výstavbou přehrady. V letech 1936–1940 byl tento dřevěný most stržen a nahrazen novým mostem betonovým. Také tento most byl zničen. V roce 1945 byl při ústupu německé armády vyhozen do povětří. Z mostu se dochovalo pouze torzo oblouku a oba pilíře.


poznámka

Pojmenování Lávka Pod hradem schválilo Zastupitelstvo města Brna dne 27. června 2006.


stavební vývoj

Celokovová jednooblouková lávka, jejíž stavba byla zahájena 30. října 2002 podle návrhu projekční kanceláře Ing. Antonína Pechala. Při stavbě byly využity zbytky betonových pilířů původního mostu, které byly upraveny k uchycení nové konstrukce. Pro špatnou přístupnost byla stavba realizována z vodní hladiny. Kousek po proudu od místa stavby bylo vybudováno provizorní přístaviště pro pontonové soulodí. Na něm byly jednotlivé díly montovány do větších celků a přeplavovány do místa stavby. Díly pak byly vyzvedávány pomocí autojeřábu, rovněž umístěném na pontonu. Samotnou montáž zaštítily firmy: Firesta, Hutní montáže Ostrava, SDS Exmost. Stavba byla prohlášena stavbou roku 2003.



stavby

Brněnská přehrada
lávka nahradila původní most spojující oba břehy přehrady Hrad Veveří
Hrad Veveří


městská část

Brno-Bystrc


objekty

stavba mostu přes přehradu
pamětní deska: Veveří - pod hradem 0/01 pamětní kříž
kříž: Veveří - pod hradem 0/02


události

13. 10. 2012
III. ročník běžeckého závodu kolem Brněnské přehrady "TRIEXPERT Vokolo príglu 2012" 23. 9. 2003
Slavnostní otevření lávky pod hradem Veveří


autor

Jis, PeDro