Ing. Jiří Gajdoš

* 30.5.1930 Brno – † 13.10.1987

automobilový závodník a konstruktér závodních vozů
dítě osobnosti: Jan Gajdoš

národnost

česká


státní příslušnost

ČSR


zajímavé okolnosti

v roce 1964 vyhrál mistrovství republiky závodních vozů na okruzích kategorie Formule 3 s vozem Delfín vlastní konstrukce


bydliště

Brno,
Ostrava


vzdělání

Vojenská technická akademie A. Zápotockého


zaměstnání

pracoval jako konstruktér v Tatře a Vítkovických železárnách


odborné a zájmové organizace

Automotoklub Svazarm Kopřivnice,
ARC Brno


poznámky

Po studiu na VTA Brno nastoupil do Tatry jako konstruktér a svou touhu po závodění s automobily naplňoval ve Svazarmu.

Začínal s Tatrou 605 odloženou Tatrou do muzea. Byl to velmi lehký sportovní vůz vybavený dvouválcem T 605 o objemu 636 ccm se kterým jezdil v letech 1960 a 1961 ve třídě sportovních vozů do 850 ccm. Zlepšil vyvážení motoru, aerodynamickou stabilitu a jízdní vlastnosti a stal se nejrychlejším ve své třídě v republice a byl schopen porážet většinu vozů i v silnější třídě sportovních vozů do 1150 ccm.

Pro sezónu 1961 také postavil první čtyřválec odvozený od Tatry 603 pro Vladimíra Valentu z Brna, který jej namontoval do své krásné Cisitalie pro třídu sportovních vozů do 1150 ccm.

Třídy sportovních vozů byly v dalších letech nahrazeny Formulí Junior, později F 3. S podporou dílen Tatry a pomocí konstruktérů a dělníků z Tatry postavil ve Svazarmu dva vozy Delfín formule Junior vybavené 4 válcem Tatra 1100 ccm odvozeným od T 603. S jedním ze speciálů osobně jezdil.

Na sezónu 1965 postavil dva nové vozy F3 – Delfín II s motorem Škoda o obsahu 1000 ccm. Vynikaly štíhlou a nízkou stavbou se skrytým pérováním. Opět s jedním z vozů závodil až do ukončení závodů F3 v Československu v roce 1970.

V roce 1969 jezdil ve třídě B5 1600 na starším Porsche 356.

V 70. letech závodil v kategorii sportovních vozů s Lotusem Evropa, který si sám pro závody upravil.

Po odchodu z Tatry pracoval ve Vítkovických železárnách. Místní Svazarm zakoupil sportovní prototyp MTX vybavený upraveným motorem Fiat 1500. Jiří Gajdoš motor dále upravil a vybavil turbodmychadlem. Účastnil se s ním závodů v kategorii sportovních vozů. Byla to první aplikace turbodmychadla na zážehový motor u nás. Výkon motoru byl skvělý, ale lepšímu využití bránila nevhodná převodovka.

(upravený text Bohumila Fialy)





související odkazy

Medailonek Ing. Jiřího Gajdoše


autor

Menš, Vach