Ing. Jiří Gajdoš
* 30.5.1930 Brno † 13.10.1987
automobilový závodník a konstruktér závodních vozů
dítě osobnosti: Jan Gajdoš
národnost
česká
státní příslušnost
ČSR
zajímavé okolnosti
v roce 1964 vyhrál mistrovství republiky závodních vozů na okruzích kategorie Formule 3 s vozem Delfín vlastní konstrukce
bydliště
Brno,
Ostrava
vzdělání
Vojenská technická akademie A. Zápotockého
zaměstnání
odborné a zájmové organizace
Automotoklub Svazarm Kopřivnice,
ARC Brno
poznámky
Po studiu na VTA Brno nastoupil do Tatry jako konstruktér a svou touhu po závodění s automobily naplňoval ve Svazarmu.
Začínal s Tatrou 605 odloženou Tatrou do muzea. Byl to velmi lehký sportovní vůz vybavený dvouválcem T 605 o objemu 636 ccm se kterým jezdil v letech 1960 a 1961 ve třídě sportovních vozů do 850 ccm. Zlepšil vyvážení motoru, aerodynamickou stabilitu a jízdní vlastnosti a stal se nejrychlejším ve své třídě v republice a byl schopen porážet většinu vozů i v silnější třídě sportovních vozů do 1150 ccm.
Pro sezónu 1961 také postavil první čtyřválec odvozený od Tatry 603 pro Vladimíra Valentu z Brna, který jej namontoval do své krásné Cisitalie pro třídu sportovních vozů do 1150 ccm.
Třídy sportovních vozů byly v dalších letech nahrazeny Formulí Junior, později F 3. S podporou dílen Tatry a pomocí konstruktérů a dělníků z Tatry postavil ve Svazarmu dva vozy Delfín formule Junior vybavené 4 válcem Tatra 1100 ccm odvozeným od T 603. S jedním ze speciálů osobně jezdil.
Na sezónu 1965 postavil dva nové vozy F3 – Delfín II s motorem Škoda o obsahu 1000 ccm. Vynikaly štíhlou a nízkou stavbou se skrytým pérováním. Opět s jedním z vozů závodil až do ukončení závodů F3 v Československu v roce 1970.
V roce 1969 jezdil ve třídě B5 1600 na starším Porsche 356.
V 70. letech závodil v kategorii sportovních vozů s Lotusem Evropa, který si sám pro závody upravil.
Po odchodu z Tatry pracoval ve Vítkovických železárnách. Místní Svazarm zakoupil sportovní prototyp MTX vybavený upraveným motorem Fiat 1500. Jiří Gajdoš motor dále upravil a vybavil turbodmychadlem. Účastnil se s ním závodů v kategorii sportovních vozů. Byla to první aplikace turbodmychadla na zážehový motor u nás. Výkon motoru byl skvělý, ale lepšímu využití bránila nevhodná převodovka.
(upravený text Bohumila Fialy)
prameny, literatura
související odkazy
autor
Menš, Vach