Vzducholoď Italia nad Brnem

15. 4. 1928


charakteristika

Vzducholoď Italia přeletěla Československo při cestě na severní pól.
Nad Brnem se objevila mezi 15.45 a 16.05 hodin, kolem 17. hodiny se pohybovala nad Třebářovem a Československo pak opustila v prostoru u Králík. Vzhledem k tomu, že vzducholoď neletěla ve velké výšce, bylo možné na jejím stříbrozeleném obalu snadno rozeznat kabiny posádky, vlajku i samotný nápis Italia.
Posádku tvořilo celkem 18 členů, mezi nimi byl i český akademik František Běhounek (velitelem posádky byl Umberto Nobile).


účastníci

Umberto Nobile,
prof. Dr. František Běhounek


zajímavosti

František Běhounek pak osudy vzducholodi Italia popsal v knihách "Trosečníci polárního moře, 1928“ a "Trosečníci na kře ledové, 1955“.


poznámka

Italia začala svou plavbu v Miláně (start ve 2.00 hodin) dále pokračovala přes Terst, Vídeň (12.30 hodin), Brno a polské letiště Jesseritz. Nad naším územím bojovala s velmi špatným počasím, které vyústilo v bouřky s krupobitím. V polárních pustinách vzducholoď Italia havarovala, trosečníky na ledové kře nakonec zachránili švédští letci a sovětský ledoborec Krasin.
Popis přeletu nad Brnem nám poskytly tehdejší Lidové noviny, které věnovaly tehdejší senzační události velkou pozornost.
Generál Nobile odstartoval se vzducholodí bez ohledu na nepříznivé předpovědi počasí, to mu způsobilo již v první den značné potíže při letu. Dokonce se v jistou dobu zdálo, že se bude muset Italia vzhledem k počasí Brnu vyhnout. První určitá zpráva, že opravdu Italia míří na Brno, přišla kolem 14.50 hodin. To se shodovalo s hlášením vojenských zaměřovacích stanic v Brně, Kutné Hoře a Trnavě, které spolu neustále prováděly goniometrická měření, aby zjistily směr letu a místo, kde se vzducholoď právě nachází. V 15.27 navazuje Italia radiový styk s Brnem, které jí posílá pozdrav v italštině jménem města Brna a italské komunity zde žijící. Radiovou depeši podepsal Aldo Zaniboni, organizátor života Italů v Brně a bývalý italský honorární konzul v našem městě. Generál Nobile odpověděl ve francouzštině, vše mohli posluchači brněnského rozhlasu sledovat v přímém vysílání. V 15.50 sděluje letiště ve Slatině, že Italia se vynořuje na jižní straně obzoru vzdušně asi 15 km.
„A přesně v 16 hodin se ostrý profil její přídě zjevuje v pozadí Špilberku i pozorovatelům ve vnitřním Brně. Špilberk, Žlutý kopec a ostatní přístupné výšiny kolem Brna jsou obsazeny hustými shluky trpělivě čekajících diváků, kterých se při prvním shlédnutí vzducholodi zmocňuje pochopitelné vzrušení. Italia míří přesně na sever přes Petrský dóm, činí očividné pokusy o těsný přelet přes Špilberk, nad ním podle jedné verse měl býti s její paluby shozen věnec jako pietní pozdrav v jeho kasematách vězněnému a zemřevšímu básníku Silviu Pellicovi a ostatním carbonarum. Ježto však vál dosti silný vítr od jihozápadu, upustila od těchto pokusů a přesně nad středem města nastoupila plavbu směrem severním, podél toku řeky Svitavy. Přelet nad Brnem se dál dosti pomalou rychlostí, takže si diváci, zvláště ti, kteří se ozbrojili dalekohledy, mohli její trup, gondoly, jakož i poškozenou nosnou plochu na její zádi, prohlédnouti do všech podrobností. Nápis Italia na jejích bocích bylo možno z některých míst Brna přečíst pouhým okem“. (Takto popsal dobový novinář, text ponecháváme bez úpravy i s historickými nepřesnostmi.)
Mapka jejího letu ukazuje problémy, které vzducholodi způsobilo počasí na našem území. Vzducholoď pokračovala směrem severním. V 16.30 hodin odstartovala z olomouckého letiště tři letadla leteckého pluku č. 2 a tato čestná eskadra vzducholoď do provázela přes celé území svého pluku, poté se vrátila na olomoucké letiště. Jeden z letců, kapitán Zahradník, pořídil i snímky vzducholodi v oblasti severně od Moravské Třebové, nad Starým Městem a Dětřichovem.
Pak přišly kritické chvíle. Italia dospěla nad Pruské Slezsko, v 19.20 oznámila, že ji v Kladsku zastihla prudká bouře s lijákem. V 19.38 hlásila, že ztratila orientaci, tedy, že zabloudila. Ve 21.30 byla dokonce zaměřena 10 km jižně od Brna. Nakonec se přece jen počasí zlepšilo a vzducholoď Italia mohla pokračovat dál. Podle článků v Lidových novinách se nám zdá, že generál Nobile příliš nevěřil našim pečlivým meteorologickým zprávám a raději komunikoval se vzdálenějším Berlínem.




osoby

Aldo Zaniboni
vyslal pozdrav vzducholodi Italia z Brna


MJ


Aktualizováno: 12. 02. 2025