Zavedení dvou nových tramvajových linek v Brně

2. 2. 1901


místo

(Jatky - Krásná vyhlídka) (Komárov - Křenová)


charakteristika

Dne 2. února 1901 byly do provozu oficiálně uvedeny dvě nové tratě elektrické dráhy v Brně. Jednalo se o linku červenou a linku modrou (což v praxi znamenalo červené a modré zabarvení střešních svítilen, určených pro linkovou orientaci). Jednalo se v pořadí o čtvrtou a pátou trať, přičemž první tři (bílá, zelená a žlutá) byly otevřeny během roku 1900.


poznámka

Trasa „červené" linky vedla přes zastávky: Jatky – Křenová – nádraží – Ferdinandkova (Masyrykova) – Velké náměstí (nám. Svobody) – Kostelní (Rašínova) – Lažanského náměstí (Moravské náměstí) – Herlthgasse (Brandlova) – Veveří – Konečného náměstí – Tivoli (Jiráskova) – Obilní trh – Údolní – Lažanského náměstí (Moravské náměstí), kde se zpátky napojila na výchozí trať od městských jatek. Délka trati byla 4717 metrů, měla 19 zastávek a průměrná vzdálenost mezi nimi byla 262 metrů. Tvarem trať tvořila smyčku přes Tivoli (Jiráskovu) a Obilní trh, ale již v prvním roce provozu se trať ukázala být nerentabilní. Došlo tedy k rozhodnutí ukončit trať v okolí Krásné vyhlídky (Tivoli) bez jejího vedení přes Obilní trh. K ukončení tratí zde ale ani tak nedošlo kusou kolejí jako na jiných konečných stanicích, ale smyčkou, která vedla kolem bloku domů ulic Tivoli (Jiráskova) a Sturmova (Jana Uhra), odkud se vracela zpět k Veveří.

Trasa "modré" linky vedla z ulice Křenová přes Dornych do Komárova. Délka trati byla 1533 metrů, měla celkem 6 zastávek, přičemž průměrná vzdálenost mezi nimi byla 307 metrů.


prameny, literatura


události

31. 12. 1903
Počet linek elektrické dráhy v Brně 21. 6. 1900
Zahájení provozu elektrické pouliční dráhy v Brně


autor

PeDro

img34364.jpg

Plán centra Brna z r. 1909 s vyznačením kolejové sítě tramvají a železnice. Zdroj: Butschek A. a kol., 100 let elektrické pouliční dráhy v Brně 1900-2000, s. 20. Ústí nad Labem, 2000.

Plán centra Brna z r. 1909 s...