Železniční most na ulici Vranovská – součást železniční dráhy Tišnov - Brno


    ulice

    charakteristika

    Most byl součástí železniční trati vedoucí z Brna do Tišnova, na níž byla zahájena pravidelná doprava 2. července roku 1885.


    existence

    stavba již neexistuje


    zánik

    1964


    zajímavosti

    Z důvodu velkého stoupání směrem ke Králově Poli, které činilo vlakům značné obtíže často zde bylo možné slyšet děti volat: ,,Mami! pojďme zatlačit, tišnovka stojí!"
    Při křižování vlaků vždy stály na výhybně vlaky ve směru do Brna, naopak vlaky směrem do Králova Pole vždy projížděly. Bylo to způsobeno velkým sklonem trati, který byl až 20 %. To však bylo velmi výhodné, právě díky tomuto sklonu. Odjezdové návěstidlo bylo pouze ve směru do Zábrdovic.
    Ocelová konstrukce byla následně znovu použita jinde.


    poznámka

    Most byl vystaven přes Vranovskou ulici v městské části Brno-Husovice. Ocelová konstrukce měřila 23 metrů a vážila 40 tun.
    Na začátku roku 1964 byl most demontován a to především z důvodu velkého stoupání směrem ke Králově poli, které činilo vlakům značné obtíže. Dráha tak byla odkloněna směrem na Obřany a most i přilehlá výhybna Cacovice zůstaly nevyužity.
    Stavbu demontoval 17 členný tým montérů za odborného dohledu St. Dobrého a B. Slaného. Nechyběla ani Veřejná bezpečnost a zaměstnanci Dopravního podniku města Brna. Vzhledem k dobrému stavu mostu byly jeho díly využity na Dolním nádraží v Brně.


    současný stav

    Dnes jsou na Vranovské ulici patrné pozůstatky železničního mostu v podobě zděných pilířů vyčnívajících na obou stranách ulice.



    městská část

    významné osoby

    Václav Šílený
    Roku 1881 předložil jako první úřadům projekt o propojení Brna s Tišnovem železnicí.


    události

    27. 5. 1962
    Zahájení veškeré pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov 2. 7. 1885
    Zahájení pravidelné dopravy na železniční trati Brno - Tišnov


    Studentský záznam


Aktualizováno: 20. 02. 2020