Velký městský okruh Brno
charakteristika
Velký městský okruh (VMO) Brno, jehož výstavba postupně probíhá od 90. let 20. století, je projektován jako čtyřproudová rychlostní komunikace I. třídy s mimoúrovňovým křížením, jenž prochází městskými částmi mimo centrum města. Ze stavebního hlediska se jedná o náročný projekt, který je rozdělen do několika samostatných staveb v jednotlivých úsecích, jež se nacházejí v různých fázích přípravy, stavební realizace či dokončeného díla. Mezi první zrealizované stavby patří Husovický tunel uvedený do provozu v roce 1998.
území
okres Brno-město
poznámka
Výstavba VMO je dlouhodobým projektem, který má vést k významnému odstranění dopravní zátěže a který umožní nejrychlejší spojení vnějších i vnitřních městských částí a blízkého okolí města. Nadto je funkčně napojen na dálniční síť formou radiál na Prahu, Vídeň, Bratislavu, Ostravu a Svitavy.
stavební vývoj
Sektory a úseky VMO:
1. Severozápadní:
- Žabovřesky
- Královo Pole.
2. Severovýchodní:
- Brno-sever
- Židenice.
3. Jihovýchodní:
- Černovice
- Brno-jih.
4. Jihozápadní:
- Bohunice
- Pisárky.
prameny, literatura
stavby
Lesnická - silniční most
Estakáda nad maloměřickým nádražím
Pisárecký tunel
Bítešská
Královopolský tunel
Dobrovského
Husovický tunel
Provazníkova
události
12. 6. 2025
Odhalení pamětní desky Adama Bernaua
18. 8. 2024
Dokončení VMO Tomkovo náměstí a Rokytova
16. 8. 2024
Den otevřené estakády a tunelu VMO Tomkovo náměstí a Rokytova
související odkazy
autor
PeDro