Avion
Česká 20/150
Hotel stojí na místě staršího bývalého hostince "U Kosteleckých", postaveného Ignátem Kosteleckým (1856–1924) v roce 1885. Jeho syn Miloslav Kostelecký (1894–1981) jej poté nabídl k přestavbě, kterou projektoval brněnský architekt Bohuslav Fuchs.
Vznikl tím zajímavý moderní hotel, údajně jeden z nejužších a nejmodernějších hotelů v Evropě. Byl nazván Avion a nabídl hostům nejen pohodlné místnosti s příslušným technickým hygienický komfortem, ale i kompletní potřebné pohostinské vybavení, včetně vinárny, kavárny, restaurace, bufetu, kuchyně, ale i vyhlídkové terasy s šatnami.
Slavnostní otevření nového hotelu Avion se konalo 10. 7. 1928 a obšírnou zprávu o něm přinesly Lidové noviny.
Nemovitou památkou od 3. 5. 1958 - č. rejstříku ÚSKP 24787/7-100.
Brno-město
- 1948 - znárodněn, začleněn do národního podniku Československé hotely
- HOTEL AVION, spol. s r.o. "v likvidaci" - zapsáno: 28. března 2006 u rejstříkového soudu v Brně
- Stanislav Berousek
- parcela (středověká) úzká 7,5-8,5 m - jeden z nejužších hotelů v Evropě
- první poválečný hotel v Brně, stěžejní dílo české funkcionalistické architektury 20. let
- od roku 2010 - Národní kulturní památka: Nařízení vlády č. 50/2010 Sb.: Budova hotelu na pozemku vymezeném prostorovými identifikačními znaky, včetně tohoto pozemku
- B. Fuchs navrhl i jednoduché a účelné vnitřní zařízení kavárny
- umělecká výzdoba - vitrážové okno od Emanuela Hrbka v suterénní vinárně
- reklamní neon od Emanuela Hrbka
V roce 1995 napsal brněnský spisovatel Jiří Kratochvil (nar. 1940) román Avion a věnoval jej památce „císaře bílého funkcionalismu", jak s úctou nazývá Bohuslava Fuchse. Spisovatel v románu rozvíjí myšlenku o úzkém vztahu mezi architekturou a literaturou: „Hotel Avion mi totiž už nějaký čas slouží co podmanivý obraz románu. A takový já vždycky chtěl napsat román: nepříliš rozsáhlý, tak úzký jak Avion (ale stejně tak hluboký!), celý románový svět vmáčknutý na malou prostoru, zázrak hutnosti, v němž by se však románové postavy pohybovaly se vší volností (deset podlaží jak Avion, tj. devět kapitol a epilog!) a celé by to bylo (od první kapitoly po epilog) navzájem propojeno překvapivými průhledy, nečekaně spojujícími a zrcadlícími různé motivy a detaily ze všech kapitol románu." Kratochvil nám také „prozrazuje", že architekt Fuchs celý život tajně snil o tom, že napíše román, a svými stavbami se na to připravoval.
1926-1927
Od února 2010: v rekonstrukci - arch. Eva Jiřičná.
Dnešní terasa, která je nevyužívaná a lze ji třeba jako restaurační zahrádku použít jen za pěkného počasí, bude zasklena. Využije se tak celoročně a kavárna bude podle Jiřičné pojmenovaná Eva. Plánované opravy by měly hotel vrátit do původní podoby od architekta Bohuslava Fuchse.
V přízemí by měla vzniknout samoobslužná jídelna, naváže na bufet, který byl v místě ještě v 80. letech.
V prvním patře zřídí majitel restauraci Piano Nobile, nově přístupnou i výtahem, a ve druhém patře kavárnu Genius Loci a vinný bar,desítky luxusních pokojů.
Hotel by se po rekonstrukci měl vybavením přiblížit čtyřhvězdičkovým hotelům, stane se jedním ze 170 světových hotelů označených nálepkou Design hotel.
Rekonstrukce úspěšně dokončena 13. května 2022, hotel se opět otevřel veřejnosti.
Popis stavby:
- úzké staveniště: šířka 7,5m (zadní část) - 8,5 m (ulice); délka 34 m
- parcela vyžadovala maximálně úsporné a promyšlené řešení, ztížené dvojím účelem charakteru budovy
- budova měla sloužit jako kavárna s bufetem a zároveň jako hotel
- hotel měl být od kavárny oddělen, zároveň s ní souviset a být snadno přístupný
- nový způsob vertikálního prolínání jednotlivých prostorů, přechody o různých výškách, využití rozdílu pater a polopater, průhledy z patra do patra
- do štítových zdí byl vložen pás železobetonových pilířů
- stropní konstrukce jsou uloženy rovnoběžně s průčelím - vzniká volný půdorys, umožňující popsaný variabilní systém
- vpravo je umístěn bufet s malou společenskou místností v suterénu
- nalevo je vrátnice hotelu se schodištěm a výtahem
- uprostřed je příchod od kavárenského patra
- do středního, nahoře zaskleného dvora jsou z ulice vsunuty dvě kavárenské prostory
- uvnitř jsou upraveny tři galeriové ochozy, které poskytují bohaté odstíny, střídání barevně odlišených prostor a působivé efekty pomocí zrcadel a skleněných ploch
- pohled ze třetí galerie do hloubky je zvláště malebný a neobvyklý, je vidět až přízemní vchod
- hotelová část začíná od třetího patra, kde je apartmán a 40 pokojů, z nichž třetina má samostatné koupelny
- ze střešní terasy se otevírá krásný pohled na Špilberk a na Petrov
- v zadním traktu jsou umístěny kuchyně a hospodářské místnosti
- značná je výška budovy, 40 m (od dlažby sklepa po nejvyšší terasu), v České ulici dosahuje deseti pater
- vyžádala si řadu nových a neobvyklých instalačních zařízení
- průčelí je obloženo porcelánovými kachlíky a částečně bílým silným sklem
- konstrukce oken a portálů jsou železné, okna se pohybují svisle
- dojem je hygienický, horizontalita oken průčelí uklidňuje a působí moderně
- veškeré vnitřní zařízení je jednoduché, účelné
- pro společenské prostory bylo zařízení navrženo autorem, B. Fuchsem
- pro hotelové pokoje bylo použito zařízení typové od firmy SBS (Jan Vaněk)
- budova zaručuje pohodlí hostů, snadnou údržbu i kladný estetický dojem
- svítidla Inwaldova (návrh Miloslav Prokop), výkonná a moderní
- barevnost prostor docílena tapetami Salubra, dobře čistitelnými
- podlahy jsou vesměs beze spár, izolované protihlukově
- ve všech místnostech telefon (státní).
Bohuslav Fuchs
architekt stavby
Emanuel Hrbek
navrhl vitráž vinárny hotelu; budova hotelu byla jako první v Brně také opatřena neonovým reklamním nápisem - podle jeho návrhu
Eva Jiřičná
autorka projektu rekonstrukce zahájené v roce 2010
Ignát Kostelecký
majitel původní restaurace U Kosteleckých
Miloslav Kostelecký
majitel, za něho byl postaven nový hotel Avion
další významné osoby (1)...
31. 5. 2009
Sochy v ulicích / Brno Art Open 2009
zde umístěn objekt Magdaleny Jetelolové
10. 7. 1928
Slavnostní otevření hotelu Avion
Studentský záznam
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.