Hlavní nádraží
Hlavní nádraží Severní dráhy Ferdinandovy a Státní dráhy
Nádražní 1/418
Brno-město
Původní nádražní budova byla o mnoho menší než je dnes a byla postavena napříč dnešní ulice kolmo ke kolejím. Stála tak na konci kolejí a vlaky od ní mohly odjíždět pouze do směru, odkud přijely. Situace se začala měnit až v roce 1841, kdy 1. 1. 1841 začala stavba nové budovy již podél kolejí podle projektu vídeňského železničního architekta Antona Jünglinga (1798-1888).
Prostou budovu nádraží, k níž vedl 637 m dlouhý viadukt se 72 oblouky, navrhl Anton Jüngling.
Další trať, Státní dráha z Brna do Prahy, byla vybudována v letech 1843–1848. I když obě společnosti měly mít nejdříve společné nádraží, nakonec vznikla novostavba dvojnádraží, opět podle Jünglingových plánů. Tvořily ji dva pozdně klasicistní objekty se společným vestibulem. Součástí stavby se stal i další viadukt s kamenným podjezdem od Křenové ulice, 354 m dlouhý, se 40 oblouky. Provoz na této trati byl zahájen 1. ledna 1849.
Dvojnádraží bylo v souvislosti s dalším budováním železničního uzlu přestavěno v letech 1869–1870 podle návrhu Josefa Arnolda. K dalším úpravám, řízeným Wilhelmem Astem, došlo v letech 1894–1897. Tehdy byl zasypán klasicistní viadukt, podjezd od Křenové doplněn o litinové součásti, postaveno skladiště "Amerika" a první železniční mosty z dusaného betonu.
Roku 1898 nařídilo ministerstvo železnic přestavbu dvojnádraží, kterou v letech 1903–1904 realizoval stavitel Josef Nebehosteny na základě projektu dvou architektů Státní dráhy - Franze Uhla, který měl na starosti stavební stránku, a Josefa Oehma, který navrhl architektonické řešení.
Z objektů ze 40. let zůstala prodloužená boční křídla, mezi něž byla vložena nová společná hala se vstupem do podchodu a k nástupištím. Symetrická osová část byla flankována dvěma hodinovými věžemi (pravá byla po 2. světové válce odstraněna). Interiéry i dlouhé členité průčelní fronty sjednotila secesní dekorativní úprava. Litinová zábradlí na terase podle návrhu Otto Wagnera byla vyrobena v roce 1898 v Blansku.
Funkcionalistická přístavba nádražní pošty od Bohuslava Fuchse byla postavena v letech 1937–1940.
Josef Arnold
autor přestavby dvojnádraží v letech 1869–1870
Bohuslav Fuchs
autor přístavby nádražní pošty postavené v letech 1937–1940
Josef Nebehosteny
stavitel, který v letech 1903–1904 vedl přestavbu nádražní budovy
železničáři - oběti osvobozovacích bojů
pamětní deska: Nádražní 1/01
železničáři - účastníci odboje
pamětní deska: Nádražní 1/02
Památník zmizelých
pomník: Nádražní 1/06
31. 8. 2023
Odhalení Památníku zmizelých
31. 8. 2023
Výstava Smrt. Cesta. Naděje.
1. 3. 2013
Výstava v galerii „Myšina“
místo konání výstavy
4. 10. 1996
Zahájení elektrického provozu na železniční trati z Hlavního nádraží přes Černovice a Slatinu do Holubic
30. 6. 1995
Zahájení elektrického provozu na železniční trati z Hlavního nádraží přes Chrlice do Vyškova
další události (17)...
Lk
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.