Internetová encyklopedie dějin Brna

Automotodrom Grand Prix Brno

Automotodrom Grand Prix Brno


  • historický název

    Masarykův okruh

  • charakteristika

    Brněnský Masarykův okruh se otevřel 28. 9. 1930 závodem automobilů a pokračoval poté i v letech 1931, 1932, 1933 a 1934. Další dva ročníky 1935 a 1937 (v roce 1936 se závod nejel) měly název Velká cena Masarykova okruhu. Dne 29. 9. 1938 byly závody ukončeny.
    Poté až v letech 1948 a 1949 se jely poslední dva automobilové závody (Velká cena ČSR a Cena města Brna) s početnou účastí zahraničních jezdců.
    Od roku 1949 se jely už jen závody motocyklové (1948 Závod Družby národů a Velká cena ČSR (1949) poté i jeden sidecarový (1958). Od roku 1991 pak Grand Prix (GP).


  • území

    Brno - Žebětín, Ostrovačice


  • zajímavosti

    V Brně od roku 1929 probíhaly první přípravy tratě pro nový automobilový moderní závodní okruh na plánované trati Brno-Nový Lískovec- Pisárky - Kohoutovice - Žebětín - Hájenka "Na šípě" - Ostrovačice - Kývalka - Popůvky - Veselka - Bosonohy - Brno. Celkem 29,142 km jedno kolo a jelo se jich 17!
    Okruh upraven (zkrácen) po II. světové válce na trať ze silnice Brno-Jihlava na Bosonohy, Veselku, Žebětín, Kohoutovice, Pisárky a přes Nový Lískovec k cíli v místě startu. Okruh měl 84 zatáček. Další úpravy délky tratě v letech 1964, 1975 a 1987.


  • poznámka

    PARAMETRY OKRUHU (2012):
    - délka: 5 403,19 m (měřeno v ose vozovky)
    - šířka: 15,00 m
    - zatáčky: 14 (6 levých, 8 pravých)
    - poloměr zatáček: minimální 50 m, maximální 300 m
    - přímé úseky: 13
    - minimální délka: 35,00 m
    - maximální délka: 636,56 m
    - stoupání: maximální 7,5 %, na délce 917,00 m
    - klesání: maximální 5 %, na délce 410,00 m
    - výškový rozdíl: 73,75 m
    - nadmořská výška: 450 m.


  • vznik

    1930, 1985–1987


  • stavební vývoj

    Tradice Masarykova okruhu sahá až do roku 1930, kdy byla vybudována přírodní trať vedená po silnicích na okraji rozrůstajícího se Brna. Přírodní trať, která sloužila v letech 1930–1986, nahradila v roce 1987 moderní uzavřená dráha.
    V roce 1998 došlo k rozšíření boxů, dostavbě VIP salonků a zázemí pro závodníky. V zimě 2007/2008 prošla závodní dráha kompletní výměnou povrchu trati.

    VÝVOJ TRATI:
    - v letech 1930–1937 měřila trať neuvěřitelných 29,14 km
    - v letech 1949–1963 byla trať zkrácena na 17,8 km a směr jízdy se otočil
    - v letech 1964–1972 byla trať opět zkrácena, tentokrát na 13,9 km, a povrch celé trati byl sjednocen – vyasfaltován
    - roku 1975 došlo opět ke zkrácení, trať se vyhnula některým problematickým úsekům, např. Novému Lískovci a kohoutovickým zatáčkám, díky čemuž se značně zrychlila
    - v letech 1985–1987 proběhla výstavba nového okruhu.


  • obrazy

    img14736.jpg img14737.jpg img14738.jpg img14739.jpg img14740.jpg img14741.jpg img14742.jpg img14743.jpg img14744.jpg img14745.jpg img14746.jpg img14747.jpg img14748.jpg img15644.jpg img15645.jpg img15646.jpg img15647.jpg img15648.jpg img15649.jpg


  • prameny, literatura

    zobrazit


  • události

    4. 7. 2014
    Brno Grand Prix Revival 2. 7. 2012
    Výstava 25 let Masarykova okruhu 5. 10. 2010
    Výstava "Masec" aneb 80 let Masarykova okruhu v Brně 26. 9. 2010
    Odhalení památníku ve Farinově zatáčce 15. 8. 2008
    Předání IRTA Trofeje pro Automotodrom Brno
    další události (20)...


  • související odkazy

    Mapa původního Masarykova okruhu
    ukaž na mapě


  • autor

    MJ


Aktualizováno: 16. 06. 2019

Masarykův okruh. Zdroj: AMB CCLXIXu-3.