Automotodrom Grand Prix Brno

historický název

Masarykův okruh


charakteristika

Brněnský Masarykův okruh se otevřel 28. 9. 1930 závodem automobilů a pokračoval poté i v letech 1931, 1932, 1933 a 1934. Další dva ročníky 1935 a 1937 (v roce 1936 se závod nejel) měly název Velká cena Masarykova okruhu. Dne 29. 9. 1938 byly závody ukončeny.
Poté až v letech 1948 a 1949 se jely poslední dva automobilové závody (Velká cena ČSR a Cena města Brna) s početnou účastí zahraničních jezdců.
Od roku 1949 se jely už jen závody motocyklové (1948 Závod Družby národů a Velká cena ČSR (1949) poté i jeden sidecarový (1958). Od roku 1991 pak Grand Prix (GP).


území

Brno-Žebětín, Ostrovačice


zajímavosti

V Brně od roku 1929 probíhaly první přípravy tratě pro nový automobilový moderní závodní okruh na plánované trati Brno-Nový Lískovec- Pisárky - Kohoutovice - Žebětín - Hájenka "Na šípě" - Ostrovačice - Kývalka - Popůvky - Veselka - Bosonohy - Brno. Celkem 29,142 km jedno kolo a jelo se jich 17!
Okruh upraven (zkrácen) po II. světové válce na trať ze silnice Brno-Jihlava na Bosonohy, Veselku, Žebětín, Kohoutovice, Pisárky a přes Nový Lískovec k cíli v místě startu. Okruh měl 84 zatáček. Další úpravy délky tratě v letech 1964, 1975 a 1987.


poznámka

PARAMETRY OKRUHU (2012):
- délka: 5 403,19 m (měřeno v ose vozovky)
- šířka: 15,00 m
- zatáčky: 14 (6 levých, 8 pravých)
- poloměr zatáček: minimální 50 m, maximální 300 m
- přímé úseky: 13
- minimální délka: 35,00 m
- maximální délka: 636,56 m
- stoupání: maximální 7,5 %, na délce 917,00 m
- klesání: maximální 5 %, na délce 410,00 m
- výškový rozdíl: 73,75 m
- nadmořská výška: 450 m.


vznik

1930, 1985–1987


stavební vývoj

Tradice Masarykova okruhu sahá až do roku 1930, kdy byla vybudována přírodní trať vedená po silnicích na okraji rozrůstajícího se Brna. Přírodní trať, která sloužila v letech 1930–1986, nahradila v roce 1987 moderní uzavřená dráha.
V roce 1998 došlo k rozšíření boxů, dostavbě VIP salonků a zázemí pro závodníky. V zimě 2007/2008 prošla závodní dráha kompletní výměnou povrchu trati.

VÝVOJ TRATI:
- v letech 1930–1937 měřila trať neuvěřitelných 29,14 km
- v letech 1949–1963 byla trať zkrácena na 17,8 km a směr jízdy se otočil
- v letech 1964–1972 byla trať opět zkrácena, tentokrát na 13,9 km, a povrch celé trati byl sjednocen – vyasfaltován
- roku 1975 došlo opět ke zkrácení, trať se vyhnula některým problematickým úsekům, např. Novému Lískovci a kohoutovickým zatáčkám, díky čemuž se značně zrychlila
- v letech 1985–1987 proběhla výstavba nového okruhu.



události

4. 7. 2014
Brno Grand Prix Revival 2. 7. 2012
Výstava 25 let Masarykova okruhu 5. 10. 2010
Výstava "Masec" aneb 80 let Masarykova okruhu v Brně 26. 9. 2010
Odhalení památníku ve Farinově zatáčce 15. 8. 2008
Předání IRTA Trofeje pro Automotodrom Brno
další události (20)...



autor

MJ