Jurkovičova vila
Jurkovičova vila
Jana Nečase 2/335
Brno-Žabovřesky
- v době mezi válkami vila několikrát změnila majitele
- poslední majitel prodal vilu 30. 6. 2006
- od 30. 6. 2006 je majitelem vily Moravská galerie v Brně
Výběr místa byl ovlivněn Jurkovičovou láskou k přírodě. Žabovřesky byly na počátku století klidným místem – po jedné straně sousedily s císařskou střelnicí, blízko byla Svratka. Dušan Samo Jurkovič zakoupil dlouhou parcelu, na jejímž začátku si postavil dům. Zbytek rozprodal. Jeden z pozemků prodal rodině Kuncově, pro niž také vytvořil návrh domu.
Dne 26. 8. 1906 byla vila slavnostně otevřena a konala se v ní Výstava architektury a uměleckého průmyslu.
Roku 2009 byla zahájena rekonstrukce objektu, jež měla za cíl přiblížit objekt původní podobě a zároveň jej adaptovat pro účely studijního centra moderní architektury s důrazem na dílo Dušana Samo Jurkoviče.
Brněnská Jurkovičova vila dnes patří k vrcholným dílům středoevropského secesního folklorismu.
1906
Při stavbě své vily použil originální technologii „korkování hrázděné stěny“ a v nově dokončeném domě uspořádal v době od srpna do září 1906 Výstavu architektury a uměleckého průmyslu, přičemž hlavním exponátem se stala vila sama. Osobitým způsobem tak byly propagovány dobové stylové tendence ovlivněné myšlenkami britského hnutí Arts and Crafts a evropské moderny, v Jurkovičově podání navíc obohaceny inspirací lidovým stavitelstvím.
Než se sem s rodinou na podzim roku 1906 nastěhoval, využil ji zčásti jako vzorový dům, zčásti jako výstavní prostor - ve spolupráci s Klubem přátel umění zde totiž uspořádal výstavu, na které se představil jako architekt a designér, zejména nábytku. Skutečnost, že vila byla na krátkou dobu (ještě před nastěhováním jejího majitele) místem výstavy, byla ve své době jistým trendem v propagaci moderní architektury.
Nejslavnějším příkladem byla v této době vilová kolonie v Darmstadtu v Německu, která po svém dokončení byla představena návštěvníkům jako jediný obrovský exponát, který si mohli do posledních detailů prohlédnout a projít. Autorem Darmštadtské kolonie byl vídeňský architekt Josef Maria Olbrich a Jurkovič jeho dílo velmi dobře znal a při tvorbě svého domu se nechal inspirovat i Olbrichovou vlastní vilou s Darmstadtu.
Jako vzorkovna nábytku, jehož byl Jurkovič autorem, pak do jisté míry sloužil obývací pokoj v 1. patře po celou dobu, kdy architekt vilu obýval.
Vila je pozoruhodná z mnoha aspektů. Především díky svému formálnímu řešení, které je jedinečnou syntézou vlivů středoevropské lidové kultury a principů britské moderny a vídeňské secese. Základní koncepce domu ale vychází z britské architektury, z typu cottage.
Řešení domu se odvíjí od základního prostoru, kterým je schodišťová hala, jejímž hlavním posláním bylo spojovat přízemní společenskou část se soukromou částí v horním patře. Jurkovič toto řešení poněkud upravil a společenskou část rozvedl až do prvního patra. Soukromé ložnice zůstaly v přízemí a byly odděleny chodbou.
Zvenčí stavba zaujme neobvyklým, téměř pohádkovým vzhledem, barevností, členitostí, ale např. také různou výškou jednotlivých částí, hned při vstupu osloví návštěvníka velkorysou vstupní schodišťovou halou. Jurkovič v této vile originálně spojil inspiraci anglickými venkovskými domy, secesní folklorismus a evropskou modernu a vytvořil dílo, které jedinečným způsobem vypovídá o tendencích architektury, umění a uměleckých řemesel své doby.
Dušan Jurkovič prodal vilu roku 1919. V době mezi válkami vila několikrát změnila majitele. Poslední majitel prodal vilu 30. 6. 2006.
Vilu i s okolní zahradou nyní spravuje Moravská galerie v Brně. Brzy po převzetí domu byl zahájen stavebně-historický, stavebně-technický a sondážní stratigrafický průzkum pod vedením architektonické kanceláře Transat Architekti. Roku 2009 byla zahájena rekonstrukce objektu, jež měla za cíl přiblížit objekt původní podobě a zároveň jej adaptovat pro účely studijního centra moderní architektury s důrazem na dílo Dušana Samo Jurkoviče.
Brněnská Jurkovičova vila dnes patří k vrcholným dílům středoevropského secesního folklorismu.
Stavba je také díky šetrnému zacházení předchozích majitelů v dobrém stavu a zachovala si značnou míru autenticity. Nedávná rekonstrukce umožnila obnovit řadu jedinečných prvků. Odkryla především původní, téměř neporušenou, řezbami zdobenou imitaci krovu v hlavní hale, která byla zřejmě ještě před druhou světovou válkou zakryta rovným podhledem.
Restaurátoři měli výjimečnou možnost konzervovat a prezentovat původní povrchové úpravy včetně zachování původní barevnosti. Jde především o dřevěné prvky, které byly původně upraveny lazurováním, způsobem zjemňujícím barvy a trochu pohádkový půvab domu a zdůrazňujícím krásu dřeva.
Rekonstrukce měla za cíl s maximální pokorou očistit vilu od nánosů času, zároveň ale přeměnit toto místo v živý kulturní stánek. Moravská galerie zde umístila jednak stálou expozici, která představuje architekta Dušana Jurkoviče nejen jako milovníka lidové architektury, ale jako tvůrčí osobnost s mimořádným smyslem pro prolínání vlivů a inspirací, pro hledání vztahů mezi nimi.
Prostory v 1. patře vily jsou určeny pro pořádání sezónních výstav blízkých Jurkovičovu odkazu. Rekonstrukce proběhla v několika etapách a její průběh byl zachycen na webových stránkách Moravské galerie.
Dušan Samuel (Samo) Jurkovič
Benedikt Škarda
B. Škarda vytvořil mozaiku „Bača a drak“
27. 4. 2018
Výstava V kůži Dušana Jurkoviče
29. 4. 2016
Výstava Martin Rajniš: První architektura
26. 6. 2015
Výstava Modfolk. Modernita v lidovém. Ateliér designu oděvu a obuvi Liběny Rochové na UMPRUM
1. 4. 2011
Zpřístupnění zrekonstruované Jurkovičovy vily
18. 6. 2010
Turistický minibus v Brně
jedna z významných staveb zahrnutá do prohlídkového okruhu turistického minibusu
další události (1)...
Studentský záznam
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.