Miloš Navrátil

* 26.7.1907 Brno – † 20.10.1928 Svätý Jur pri Bratislave


letec; oběť letecké havárie


národnost

česká


státní příslušnost

Rakousko-Uhersko, ČSR


příčina úmrtí

při pádu letadla


bydliště

Brno, Tivoli 40,
Brno-Řečkovice, třída Jiřího z Poděbrad 103


zaměstnání

kontorista, později vojenský pilot


odborné a zájmové organizace

Skaut



poznámky

Letadlo, dvojplošník A 11-2, vzlétlo o půl dvanácté v sobotu 20. 10. 1928 z vojenského letiště Vajnory k pravidelnému cvičení výškového letu. Pilotoval svobodník Miloš Navrátil, pozorovatelem svobodník-aspirant Julius Lázník.
Letadlo nejdříve kroužilo severně od Bratislavy, pak odletělo směrem k Nitře a Galantě. Několik minut po 13. hodině se vrátilo z (? - takto v textu, Menš) vajnorského letiště, kde rovněž provedlo několik výškových letů. Ve 13.30 hodin bylo již zase nad obcí Svätý Jur a po několika minutách nato se zřítilo z výše asi 4 000 metrů. Letadlo dopadlo mezi obce Svätý Jur a Griňava, asi 600 metrů na východě od hlavní železniční trati, na pastviny. Oba piloti byli na místě mrtví.
Z vajnorského letiště byla na místo ihned poslána odborná komise, ta zjistila, že letadlo, které patřilo 6. letce, nemá mezi troskami jedno křídlo. To bylo nalezeno asi 6 km od místa havárie - bylo to pravé horní křídlo letadla. Mezi troskami byl objeven v dosti zachovalém stavu barograf, který ukazoval jako poslední výšku 4 000 metrů. Mrtvoly pilotů byly dopraveny do divizní nemocnice v Bratislavě.Tento popis tragické události vychází z článku v Lidových novinách.
Ostatky Miloše Navrátila byly převezeny do Brna, 23. 10. 1928 se konal pohřeb v Brně-Řečkovicích.
(výše uvedená životopisná data a rodinné vazby pro naši encyklopedii upřesnila 4. 12. 2012 paní Ludmila Ulrichová, děkujeme.)

Dne 15. 12. 2012 upřesnil pro naši encyklopedii pan Michal Dub údaje o letadle a obou letcích. Z jeho informace, za kterou děkujeme, uvádíme:
„Možná je vhodné doplnit vyšší jednotku, Letecký pluk č. 3, a upřesnit letadlo, výrobek továrny Aero. Já osobně používám označení podle brněnského historika Ing. Jana Krumbacha, tedy Aero A-11.2 (výrobce mezera označení výrobce v armádě pomlčka typové číslo tečka kusové číslo).
Kolega má ve své databázi nehod oba letce vedené jako žáky: svobodník délesloužící, pilot - žák Navrátil Miloš a svobodník aspirant, pozorovatel - žák Lázník Julius. Letec byl nejprve žákem, po složení zkoušky pilotem-letcem (pozorovatelem-letcem) a po odlétání předepsaných letů polním pilotem-letcem (polním pozorovatelem-letcem). Délesloužící znamená, že se zavázal k další činné službě dle §19 branného zákona nad rámec povinné prezenční služby. “




osoby

Velen Fanderlik
přítel




ulice

Tivoli
rodný dům (dnes Jiráskova) třída Jiřího z Poděbrad
z domu vypraven pohřeb (dnes Banskobystrická)


stavby

Řečkovický hřbitov
Úlehle
letec; oběť letecké havárie; místo posledního odpočinku


Menš


Aktualizováno: 02. 12. 2018