Arnošt Jedounek
* 26.2.1912 Brno † 27.9.1963 Vyškov
letec, pilot 311. čs. bombardovací peruti ve Velké Británii
česká
ČSR, ČSSR
3 třídy měšťanské školy v Brně-Tuřanech, posléze vyučen hodinářem,
1931–1933 Škola pro výchovu leteckého dorostu při Vojenském leteckém učilišti v Prostějově
československá vyznamenání:
- 4x Čs. válečný kříž 1939 (2x 1941, 1942, 1946)
- 2x Čs. medaile Za chrabrost před nepřítelem (1941, 1945)
- Čs. medaile Za zásluhy I. stupně (1946)
- Čs. vojenská pamětní medaile F-VB
britská vyznamenání:
- The 1939-45 Star
- Air Crew Europe Star with Clasp Atlantic
- Defence Medal
- War Medal
- 1st Good Conduct Badge
Vyškov-Dědice
Srpen 1933 převelen ke cvičné, později 7. pozorovací letce Leteckého pluku 2 "Dr. Edvarda Beneše" v Olomouci; 1. 8. 1934 jmenován polním pilotem - letcem; 1. 4. 1935 získal hodnost četaře; duben 1936–březen 1939 - 74. letka lehkých bombardérů Leteckého pluku 6 dislokovaná v Hradci Králové.
Dne 10. 2. 1940 odchod do zahraničí z Brna-Tuřan, kde rodina bydlela, přes Slovensko, Maďarsko a Jugoslávii se dostal do Bejrútu a pak lodí do Marseille; 28. 3. 1940 zařazen k letecké skupině čs. armády v Agde (Francie), do bojů na frontě nezasáhl; 19. 6. 1940 odjezd lodí Karanan z Bordeaux do anglického přístavu Falmouth; 23. 7. 1940 přijat do britského Královského letectva (RAF) a 29. 7. 1940 převelen v hodnosti Sergeant (četař) do Honingtonu k 311. čs. bombardovací peruti; 28. 9. 1940 přemístěn k 11. OTU do Bassingbourne; 13. 10. 1940 návrat zpět k výcvikové "B" letce 311. peruti; 9. 1. 1941 absolvoval první operační let s letounem Wellington (Gelsenkirchen); 1. 3. 1941 povýšen do hodnosti Flight Sergeant (rotný); 22. 9. 1941 přemístěn k 10. OTU v Abingtonu k přecvičení na letouny Whitley; 9. 10. 1941 přemístěn k 138. britské peruti pro zvláštní účely v Newmarket; 7. 11. 1941 neúspěšný let s paraskupinou SILVER A nad území ČSR (další neúspěšný se stejnou skupinou podniknut 30. 11. 1941); 25. 12. 1941 návrat k 311. peruti; do 27. 3. 1942 se zúčastnil s letounem Wellington 32 náletů na Německo; 7. 5. 1942 převelen jako letecký instruktor k 1429. čs. operační výcvikové letce (No 1429 COTF); 15. 1. 1943 převelen k náhradnímu tělesu čs. letectva v Cosfordu; 30. 6. 1943 přemístěn k 5. soustřeďovacímu středisku před odesláním k jednotce (5. personal Dispatch Center, PDC) v Blackpoolu; konec července 1943 odjezd na Bahamské ostrovy k 111. OTU v Nassau; 23. 8. – 13. 11. 1943 absolvoval 9. kurs 111. OTU v přecvičení na letouny typu Liberator; srpen 1943 přemístěn zpět do Velké Británie k 311. peruti (základna Beaulieu); 1. 3. 1944 podnikl první operační let na Liberatoru (celkem do 6. 2. 1945 absolvoval 35 operačních letů při protiponorkových patrolách 311. peruti); v letech 1941–1945 podnikl úhrnem 71 operačních letů; 7. 10. 1944 povýšen do nejnižší britské důstojnické hodnosti Pilot Officer (poručík); 9. 2. 1945 přidělen k všeobecně průzkumné jednotce v St. Davids, u ní zařazen až do června 1945; 7. 4. 1945 povýšen do britské hodnosti Flying Officer (nadporučík); 10. 5. 1945 povýšen do čs. důstojnické hodnosti podporučík let. v záloze.
Dne 31. 7. 1945 přiletěl na letiště v Praze-Ruzyni; 23. 8. 1945 slavnostně přivítán v Tuřanech; 1945–1949 působil u Leteckého dopravního pluku v Praze; 1. 1. 1946 povýšen na nadporučíka letectva, na podzim 1946 na kapitána; na počátku května 1949 odeslán na tzv. "dovolenou s čekaným"; 1. 11. 1949 propuštěn z armády, nastoupil civilní zaměstnání v ČKD Praha.
V roce 1950 se oženil s Vlastou Drnovskou z Vyškova-Dědic, přestěhoval se do Vyškova, dojížděl za prací do Blanska. Těžká srdeční choroba jej donutila odejít do předčasného důchodu, pohřben na hřbitově ve Vyškově-Dědicích. V prosinci 1965 in memoriam povýšen na majora letectva. Počátkem 90. let 20. století povýšen na plukovníka letectva v.v.
Jedounkova (Tuřany)
JMik
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.