Carl August Zeller
* 15. srpna 1774 Zámek Hohententringen u Tübingenu (Württembersko) † 23. března 1840 Stuttgart (Württembersko)
školský reformátor, pedagog, filosof
Německá
Württembersko
Zámek Hohententringen u Tübingenu (Württembersko),
Böblingen (od 1785), Ludwigsburg (od 1787), Denkendorf (od 1788), Maulbronn (od 1790), Tübigen (od 1793), Brno (od 1798), Burgdorf (od 1803), Tübingen (od 1804), St. Gallen (od 1805), Zürich (od 1806), Heilbronn (od 1808), Münsterwalde (od 1811), Rheinprovinz (od 1822), Bonn (od 1830), Stuttgart (od 1837)
1780 gymnázium v Böblingenu,
1788 nižší klášterní škola v Denkendorfu,
1790 vyšší teologická škola v Maulbronnu,
1793–1797 teologická univerzita v Tübingenu
v roce 1803 získal čestný pracovní posudek (ehrenvolles Zeugnis)
1798 vikář v protestantské komunitě v Brně, učitel a později ředitel základní školy,
1803 odchod do Burgdorfu, kde se stal soukromým učitelem v rodině Jonathana von Palma,
1804 v Tübingenu založil nedělní školu a školu pro chudé,
1805 přednášky na gymnáziu v St. Gallen,
1806 v Zürichu působil jako učitel,
1807–1808 studium a další rozpracování myšlenek Johann Heinrich Pestalozzi/Johanna Heinricha Pestalozziho v Iffertenu (začalo se mluvit o Pestalozziho a Zellerově metodě),
1808–1809 vzdělávání učitelů v kurzu pro učitele a duchovní v Heilbronnu, jehož garantem se stal Friedrich Württemberský,
1811–1834 učitel v Münsterwalde,
1834 spolupráce na založení dobročinných záchranných domů v Lichtensternu
1803 založil v Tübingenu řemeslnickou školu po vzoru školy z Brna,
1836 v klášteru v Lichtensternu otevřel institut pro zanedbané děti fungující do dnes (Evangelická nadace Lichtenstern)
Carl Zeller byl pedagogem, který se zaměřil na výchovu dětí dle myšlenek Johanna Pestalozziho. Současníky je charakterizován jako "ambiciózní, pracovitý, ale nestabilní".
Zaměřoval se na výuku dětí, které si díky jeho metodám měly osvojit základní intelektuální, řemeslné, mravní a náboženské hodnoty a tím mělo docházet k všestrannému a harmonickému rozvoji jejich osobnosti. Své vyučování charakterizoval jako "Základy pro lepší budoucnost".
Nezaměřoval se pouze na křesťanské vzdělávání, ale také na zeměpis, geometrii, přírodovědu a jazykovědu. Podílel se prosazení školských reforem v Prusku, svou reformní činnost rozvinul také ve Švýcarsku.
Do Brna přišel roku 1798 na pozvání Christiana C. André a doporučení svého učitele, profesora Storra. Nechal se zaměstnat jako vikář v protestantské komunitě v Brně, což později zahrnovalo i řízení místní základní školy (Elementarschule).
Christian Carl André
Christian Carl André mu nabídl působení v Brně
Studentský záznam
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.