Internetová encyklopedie dějin města Brna

Karel Divišek (mladší)

    Karel Divišek (mladší)


    • * 6.8.1902 Brno – † 24.10.1956 Brno


    • krasový badatel, letec, potápěč, automobilista a všestranný sportovec (mj. atletika, lyžování a plavání)


    • pseudonym

      Tunal

    • národnost

      česká

    • státní příslušnost

      Rakousko-Uhersko, ČSR


    • zajímavé okolnosti

      Spolupracoval s Karlem Absolonem na výzkumech Moravského krasu.
      Účastník prvních vytrvalostních běhů v Brně po 1. světové válce (1919 a 1920) i vůbec prvních brněnských lyžařských závodů (1920).

    • příčina úmrtí

      agranulocytoza


    • bydliště

      Brno:
      - Josef-Kafka-Gasse (Josefa Kafky, též Kafkova i Kavkova) 19
      - Dobrovského 11
      - Bednářská 40
      - Slepá 33a


    • vzdělání

      gymnázium na Poříčí


    • zaměstnání

      1930–1948 majitel a ředitel autoškoly (Brno, Cejl 65),
      od roku 1948 správce provozu Moravského krasu

    • odborné a zájmové organizace

      SK Moravská Slavia Brno,
      Český veslařský klub v Brně,
      Moravskoslezský aeroklub (člen výboru)


    • hrob

      Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96, skup. 75, řada 2, hrob 216 a 217 (autorka: akademická sochařka Tamara Divišková)


    • poznámky

      Patřil ke speleologické skupině prof. Absolona a při výzkumné činnosti mohl uplatnit i své sportovní nadání jako potápěč při průzkumu podzemní říčky Punkvy. Jeho potápěčského umění využívali i kriminalisté a mnohokrát musel pod vodní hladinou řešit také odstraňování různých závad a havárií, občas spojených i se záchranou ohrožených lidí.
      Aktivně se také věnoval letectví, jeho největším úspěchem je celkové vítězství v Národním letu RČS 1937 spolu s Vl. Krejčím. K tomuto závodu pro nás připravil charakteristiku pan Michal Dub, děkujeme.
      Ve dnech 24.–8. září 1937 se konal třetí ročník leteckého závodu Národní let RČS. Oproti dvěma předchozím ročníkům v roce 1934 a 1935 byla modifikována pravidla rozdělením okruhu spolehlivosti do tří kategorií podle maximální homologované rychlosti letounu, nicméně na hodnocení celé soutěže nemělo toto rozdělení vliv. Kromě spolehlivosti letu se hodnotila hospodárnost, maximální rychlost a technický stav letadla (provedení oprav).

      Okruh A pro soutěž spolehlivosti (pravidelnosti) letu byl tedy rozdělen na:
      • Kategorie 1. v délce 1073 km na trati Praha – (Přední Kopanina) – Plzeň – (Klatovy) – České Budějovice – (Jindřichův Hradec) – Brno – Bratislava – Piešťany – Zlín – Moravská Ostrava – Olomouc – Pardubice – Hradec Králové – Praha pro letadla o maximální homologované rychlosti do 150 km/h.
      • Kategorie 2. v délce 1250 km na trati Praha – (Přední Kopanina) – Plzeň – (Klatovy) – České Budějovice – (Jindřichův Hradec) – Brno – Bratislava – Zvolen – Piešťany – Zlín – Moravská Ostrava – Olomouc – Pardubice – Hradec Králové – Praha pro letadla o maximální homologované rychlosti od 150 do 175 km/h.
      • Kategorie 3. v délce 1470 km na trati Praha – Brno – Bratislava – Piešťany – Zvolen – (Lučenec) – Košice – Užhorod – Spišská Nová Ves – Žilina – Zlín – Moravská Ostrava – Olomouc – Pardubice – Hradec Králové – Praha pro letadla o maximální homologované rychlosti nad 175 km/h.

      Okruh B pro soutěž hospodárnosti o délce 240 km na trati Praha – Žatec – Karlovy Vary – Praha byl společný pro všechny typy letadel.
      Rovněž okruh C pro soutěž maximální rychlosti o délce 100 km na trati Praha – Nové Benátky – Říp – Praha byl společný pro všechny typy letadel.

      Z přibližně přihlášených 40 letadel (například dobový tisk hovoří o 45 letadlech) se den před závody 23. září 1937 dostavilo na letiště ve Kbelích celkem 33 dvoučlenných posádek, v den soutěže byly dodatečně připuštěny ještě další dvě.
      Za zmínku stojí dvě smíšené posádky s čs. pilotkami Marií Doubkovou a Annou Železníkovou, které pak obsadily velmi dobrá umístění.
      Závod dokončilo 24 letadel z 35 zúčastněných, sedm letadel nedokončilo závod pro špatné počasí, dvě pro technické závady, jedno pro poškození během nouzového přistání a jedno pro poškození vinou pilota.

      PRAMENY:
      Národní let RČS. Letectví. 1937, roč. 17, č. 9, s. 391–393.
      Národní let RČS. Letectví. 1937, roč. 17, č. 10, s. 434–438.


    • obrazy

      img4213.jpg img4214.jpg img4215.jpg img4216.jpg img4217.jpg img4232.jpg img4233.jpg img4234.jpg img4235.jpg img4236.jpg img4398.jpg img4399.jpg


    • prameny, literatura

      zobrazit "Grosser Preis von Deutschland 1929"
      "Matriky, Brno (městská rada). Oddaní 1930–1930"
      "Matrika narozených, Brno - sv. Tomáš 1899–1902"
      "Vznik Lyžařského klubu v Brně a jeho činnost do doby, kdy se v Brně konaly vůbec I. lyžařské závody (1910–1920)"
      "Společenský almanach Velkého Brna"


    • osoby

      Karel Absolon
      spolupráce na výzkumech v Moravském krasu Otakar Bittmann
      účastník Velké ceny Německa 1929 na okruhu Nürburgring Karl Stohanzl
      společně se účastnili v roce 1929 Velké ceny Německa na Nürburgringu


    • partneři

      Elmarita Divišková (Oehlová)
      sňatek: 29. 11. 1930, Brno (městská rada)
      (církevní sňatek ve stejný den v brněnském kostele sv. Tomáše)


    • děti

      Tamara Divišková
      Nina Divíšková (Divišková)


    • rodiče

      Karel Divišek (starší)
      Marie Divišková (Zemanová)


    • sourozenci

      Marie Komárková (Divišková)
      Puňa Milada Divišková (Divišková)
      Babula


    • ulice

      Josef-Kafka-Gasse (Josefa Kafky, též Kafkova i Kavkova)
      rodný dům (dnes Bayerova) Dobrovského
      bydliště v letech 1902–1932 (dnes ulice Jana Uhra) Bednářská
      bydliště v letech 1932–1935 (dnes Jugoslávská) Slepá
      bydliště od roku 1935


    • stavby

      Ústřední hřbitov města Brna
      Vídeňská 96
      místo posledního odpočinku


    • události

      8. 7. 1955
      Slavnostní otevření kryté plovárny v Brně
      účastník
      22. 4. 1934
      Založení Auto-Z-klubu v Brně
      iniciátor založení klubu
      28. 9. 1930
      První ročník automobilových závodů Masarykův okruh
      účastník prvního ročníku automobilových závodů Masarykův okruh
      13. 5. 1928
      V. závod do vrchu Brno - Soběšice
      účastník závodu
      17. 12. 1921
      Středoškolské bruslařské závody v Brně
      účastník závodů

      další události (8)...
      2. 2. 1920
      I. lyžařské závody v Brně
      závodník
      30. 11. 1919
      Plavecké utkání SK Makkabi Brno - ČVK Brno
      reprezentant ČVK
      2. 11. 1919
      Lehkoatletické přebory žáků středních škol v Brně
      závodník
      6. 9. 1919
      Všesportovní slavnost Moravské Slavie
      účastník běhu na 10 km
      16. 6. 1919
      První plavecké závody Českého veslařského klubu v Brně
      zvítězil v závodě na 100 m prsa a obsadil 2. místo 400 m volný způsob
      1. 6. 1919
      Plavecké závody v Charlottiných lázních
      účastník závodů
      17. 8. 1918
      Plavecké závody v Brně
      jeden z nejúspěšnějších plavců pořádajícího ČVK
      10. 8. 1913
      První veřejné plavecké závody v Brně
      závodník


    • související odkazy

      mapa


    • autor

      Alka, Menš, MJ


Aktualizováno: 06. 12. 2018

Karel Divišek ml. Foto z rodinného alba Niny Divíškové.