Karel Divišek (mladší)

* 6.8.1902 Brno – † 24.10.1956 Brno


krasový badatel, letec, potápěč, automobilista a všestranný sportovec (mj. atletika, lyžování a plavání)


pseudonym

Tunal


národnost

česká


státní příslušnost

Rakousko-Uhersko, ČSR


zajímavé okolnosti

Spolupracoval s Karlem Absolonem na výzkumech Moravského krasu.
Účastník prvních vytrvalostních běhů v Brně po 1. světové válce (1919 a 1920) i vůbec prvních brněnských lyžařských závodů (1920).


příčina úmrtí

agranulocytoza


bydliště

Brno:
- Josef-Kafka-Gasse (Josefa Kafky, též Kafkova i Kavkova) 19
- Dobrovského 11
- Bednářská (dnes Jugoslávská) 40
- Slepá 33a


vzdělání

gymnázium na Poříčí


zaměstnání

1930–1948 majitel a ředitel autoškoly (Brno, Cejl 65),
od roku 1948 správce provozu Moravského krasu


odborné a zájmové organizace

SK Moravská Slavia Brno,
Český veslařský klub v Brně,
Moravskoslezský aeroklub (člen výboru)


hrob

Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96, skup. 75, řada 2, hrob 216–217 (autorka: akademická sochařka Tamara Divišková)


poznámky

Patřil ke speleologické skupině prof. Absolona a při výzkumné činnosti mohl uplatnit i své sportovní nadání jako potápěč při průzkumu podzemní říčky Punkvy. Jeho potápěčského umění využívali i kriminalisté a mnohokrát musel pod vodní hladinou řešit také odstraňování různých závad a havárií, občas spojených i se záchranou ohrožených lidí.
Aktivně se také věnoval letectví, jeho největším úspěchem je celkové vítězství v Národním letu RČS 1937 spolu s Vl. Krejčím. K tomuto závodu pro nás připravil charakteristiku pan Michal Dub, děkujeme.
Ve dnech 24.–8. září 1937 se konal třetí ročník leteckého závodu Národní let RČS. Oproti dvěma předchozím ročníkům v roce 1934 a 1935 byla modifikována pravidla rozdělením okruhu spolehlivosti do tří kategorií podle maximální homologované rychlosti letounu, nicméně na hodnocení celé soutěže nemělo toto rozdělení vliv. Kromě spolehlivosti letu se hodnotila hospodárnost, maximální rychlost a technický stav letadla (provedení oprav).

Okruh A pro soutěž spolehlivosti (pravidelnosti) letu byl tedy rozdělen na:
• Kategorie 1. v délce 1073 km na trati Praha – (Přední Kopanina) – Plzeň – (Klatovy) – České Budějovice – (Jindřichův Hradec) – Brno – Bratislava – Piešťany – Zlín – Moravská Ostrava – Olomouc – Pardubice – Hradec Králové – Praha pro letadla o maximální homologované rychlosti do 150 km/h.
• Kategorie 2. v délce 1250 km na trati Praha – (Přední Kopanina) – Plzeň – (Klatovy) – České Budějovice – (Jindřichův Hradec) – Brno – Bratislava – Zvolen – Piešťany – Zlín – Moravská Ostrava – Olomouc – Pardubice – Hradec Králové – Praha pro letadla o maximální homologované rychlosti od 150 do 175 km/h.
• Kategorie 3. v délce 1470 km na trati Praha – Brno – Bratislava – Piešťany – Zvolen – (Lučenec) – Košice – Užhorod – Spišská Nová Ves – Žilina – Zlín – Moravská Ostrava – Olomouc – Pardubice – Hradec Králové – Praha pro letadla o maximální homologované rychlosti nad 175 km/h.

Okruh B pro soutěž hospodárnosti o délce 240 km na trati Praha – Žatec – Karlovy Vary – Praha byl společný pro všechny typy letadel.
Rovněž okruh C pro soutěž maximální rychlosti o délce 100 km na trati Praha – Nové Benátky – Říp – Praha byl společný pro všechny typy letadel.

Z přibližně přihlášených 40 letadel (například dobový tisk hovoří o 45 letadlech) se den před závody 23. září 1937 dostavilo na letiště ve Kbelích celkem 33 dvoučlenných posádek, v den soutěže byly dodatečně připuštěny ještě další dvě.
Za zmínku stojí dvě smíšené posádky s čs. pilotkami Marií Doubkovou a Annou Železníkovou, které pak obsadily velmi dobrá umístění.
Závod dokončilo 24 letadel z 35 zúčastněných, sedm letadel nedokončilo závod pro špatné počasí, dvě pro technické závady, jedno pro poškození během nouzového přistání a jedno pro poškození vinou pilota.

PRAMENY:
- Národní let RČS. Letectví. 1937, roč. 17, č. 9, s. 391–393.
- Národní let RČS. Letectví. 1937, roč. 17, č. 10, s. 434–438.




osoby

Karel Absolon
spolupráce na výzkumech v Moravském krasu Otakar Bittmann
účastník Velké ceny Německa 1929 na okruhu Nürburgring Karl Stohanzl
společně se účastnili v roce 1929 Velké ceny Německa na Nürburgringu


partneři

Elmarita Divišková (Oehlová)
sňatek: 29. 11. 1930, Brno (městská rada)
(církevní sňatek ve stejný den v brněnském kostele sv. Tomáše)





ulice

Josef-Kafka-Gasse (Josefa Kafky, též Kafkova i Kavkova)
rodný dům (dnes Bayerova) Dobrovského
bydliště v letech 1902–1932 (dnes ulice Jana Uhra) Bednářská
bydliště v letech 1932–1935 (dnes Jugoslávská) Slepá
bydliště od roku 1935


stavby

Ústřední hřbitov města Brna
Vídeňská 96/306
místo posledního odpočinku


události

8. 7. 1955
Slavnostní otevření kryté plovárny v Brně
účastník
22. 4. 1934
Založení Auto-Z-klubu v Brně
iniciátor založení klubu
28. 9. 1930
První ročník automobilových závodů Masarykův okruh
účastník prvního ročníku automobilových závodů Masarykův okruh
5. 9. 1929
Odhalení pomníku Bedřichu Sofferovi
účastník pietní slavnosti
13. 5. 1928
V. ročník závodu do vrchu Brno - Soběšice
účastník závodu

další události (10)...


související odkazy

Alka, Menš, MJ


Aktualizováno: 22. 03. 2020