Vítězslav Bříza
* 21.3.1920 Brno † 7.8.1943 Nassau (Bahamské ostrovy)
válka a odboj 1938–1945; účastník čs. zahraničního odboje; příslušník čs. letectva ve Velké Británii; oběti války
česká
ČSR
havárie letounu
podplukovník in memoriam od 1. 6. 1991 rozkazem MNO ČSFR č. 0103 z 29. 5. 1991
Odešel po okupaci Čech a Moravy do Polska, odkud se dostal do Francie, kde po krátké službě v Cizinecké legii nastoupil u čs. armádního střediska v Agde k letecké skupině, jako takový byl později převelen na letiště Merignac u Bordeaux.
Po porážce Francie odplul z Bordeaux lodí Karanan do Velké Británie, 21. 6. 1940 přistáli ve Falmouth. Přihlásil se k RAF a stal se příslušníkem pozemního personálu 311. čs. bombardovací perutě.
Po čase se však přihlásil do pilotního výcviku a stal se 2. pilotem bombardéru Wellington. V rámci Velitelství pobřežního letectva (Coastal Command) se účastnil od jara 1942 pátrání po německých plavidlech. Od poloviny roku 1943 se "třistajedenáctka" přecvičovala na nové stroje typu Liberator u 111. operační výcvikové jednotky (No 111 Operational Training Unit - OTU), výcvik probíhal na Bahamských ostrovech. Od 21. 6. 1943 zde zahájila přeškolování i osádka F/Lt Jana Hrnčíře, kde Sgt Vítězslav Bříza zastával funkci 2. pilota.
Dne 7. 8. 1943 odstartoval na cvičný let s bombardérem Mitchell Mk. II FA (FV953) z letiště Oakes Field u Nassau letecký instruktor P/O Jan Hadrávek s 2. pilotem V. Břízou, s úkolem procvičit znalosti palubních radiotelegrafistů-střelců Sgt Karla Salze a Sgt Josefa Turni. Dále v letadle letěli instruktor radiotelegrafistů F/Lt Jaroslav Mareš a kapitán další osádky ve výcviku F/Sgt Josef Šotola. Těsně po startu však letoun ztratil rychlost a havaroval u Soldiers Road 4 km od Nassau. Náraz na zem a následný požár nikdo nepřežil.
Zahynuvší letci jsou pohřbeni na vojenském hřbitově v Nassau.
JMik
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.