Internetová encyklopedie dějin města Brna

Emil Boček

    Brigádní generál Emil Boček


    • * 25.2.1923 Brno-Tuřany


    • účastník čs. zahraničního odboje 1939–1945, příslušník čs. letectva ve Velké Británii


    • národnost

      česká

    • státní příslušnost

      ČSR


    • zajímavé okolnosti

      dlouhodobě usiloval o vybudování sochy Edvarda Beneše v Brně, byl předsedou „Výboru pro postavení pomníku prezidenta Beneše v Brně“


    • bydliště

      Brno-Tuřany, Holásecká 8 (1948)


    • vyznamenání a pocty

      Čs. válečný kříž 1939 (2x),
      Čs. medaile Za chrabrost před nepřítelem,
      Čs. medaile Za zásluhy II. stupně,
      Čs. vojenská pamětní medaile F-VB,
      Zasloužilý vojenský letec

      BRITSKÁ VYZNAMENÁNÍ:
      - The 1939–1945 Star
      - Air Crew Europe Star
      - The France and Germany Star
      - Defence Medal
      - War Medal

      plukovník letectva ve výslužbě (26. 3. 1993),
      Čestný občan města Brna (30. 1. 2017)

    • jiné pocty

      povýšen prezidentem ČR Milošem Zemanem u příležitosti státního svátku 8. 5. 2014 na brigádního generála

      dne 23. března 1996 se osobně setkal ke krátkému rozhovoru s britskou královnou Alžbětou II. při její čtyřhodinové návštěvě Brna za doprovodu prezidenta České republiky Václava Havla


    • pojmenováno

      jeho jméno nese jedna z 19 pětičlánkových tramvají 13T pokřtěných 22. 12. 2016


    • poznámky

      Po vychození obecné a měšťanské školy v Tuřanech se E. Boček začal učit strojním zámečníkem. Z domova odešel tajně dne 27. 12. 1939, přes Slovensko se dostal do Budapešti, kde byl zadržen a vrácen zpět na Slovensko. Po několika pokusech se dostal opět do Budapešti na francouzský konzulát a jeho péčí byl dopraven do Jugoslávie; přes Řecko a Turecko dorazil pak do Bejrútu, odkud odplul 5. 4. 1940 lodí Compiegne do Marseille.
      Dne 16. dubna se hlásil u čs. armády v Agde - byl přidělen jako vojín k 9. rotě 1. pěšího pluku; dne 30. května převelen k 2. čs. pěšímu pluku - s ním se účastnil ústupových bojů proti Němcům. Po ústupu dorazil 26. 6. 1940 do středomořského přístavu Sete, následující den odplul egyptskou lodí Rod-el-Farag do Velké Británie - dne 12. července přistáli v Liverpoolu; odtud odešel spolu s ostatními do tábora v Cholmondeley a zde 17. srpna požádal o převelení k letectvu.
      Dne 21. 9. 1940 přijat v Hednesfordu do RAF a 24. září odvelen do kurzu pro letecké mechaniky u 6. školy technického výcviku v Hednesfordu (No6 School of Technical Training-SoTT), po ukončení kurzu 8. 2. 1941 získal kvalifikaci letecký mechanik-drakař a 26. 4. 1941 nastoupil k 312. čs. stíhací peruti, kde působil jako mechanik do 28. října 1942, kdy odjel k Čs. náhradnímu tělesu v Cosfordu a následně byl odeslán do pilotního výcviku. Po pobytu v přijímacím a rozřaďovacím středisku pro absolventy leteckých kurzů (Air Crew Receiving Center) v Londýně (Regent´s Park) odjel 2. 1. 1943 k 4. výcvikové jednotce pro začátečníky (No4 Initial Training Wing) v Paigntonu a po zkouškách se přemístil 15. 4. 1943 k 3. základní letecké výcvikové škole (No3 Elementary Flying Training School - EFTS) v Shellingfordu.
      Od 17. května pak pobýval v 2. soustřeďovacím středisku pro absolventy leteckého kurzu před odesláním k dalšímu výcviku do zámoří (No2 Personnel Dispatch Centre Overseas Posting) v Heaton Parku v Manchestru. Dne 23. 6. 1943 odplul ze skotského Greenocku do Kanady (Quebec), v 31. rozřaďovacím středisku (No31 Personnel Depot) v Monctonu bylo rozhodnuto o jeho odeslání na letiště De Winton u Calgary k 31. základní letecké výcvikové škole (No 31 EFTS), první let provedl 12. 7. 1943.
      Dne 4. 9. 1943 se přemístil k 34. pokračovací letecké škole (No 34 Service Flying Training School - SFTS) v Medicine Hat; 28. ledna 1944 pilotní kurz úspěšně ukončil (jako čtrnáctý z 52 absolventů).
      Po 2 týdnech dovolené v New Yorku odplul dne 25. 3. 1944 z přístavu St. John´s do Liverpoolu. Ve dnech 2. 4. – 20. 5. 1944 pobýval v 7. sběrném středisku pro absolventy leteckého kurzu ze zámoří (No7 Personnel Reception Centre) v Harrogate, 23. května nastoupil u 5. pilotní pokračovací letecké jednotky (No5 Pilot´s Advanced Flying Unit) v Ternhillu (zde do konce července 1944).
      K dalšímu pilotnímu výcviku odešel k 57. operační výcvikové jednotce (No 57 Operational Training Unit) - základny Eshott a Boulmer.
      Dne 20. 10. 1944 přidělen jako pilot letky "B" k 310. čs. stíhací peruti, tehdy působící na letišti North Weald - první operační let podnikl 28. října a od té doby se účastnil bojových akcí při doprovodech spojeneckých bombardérů nad Evropu a při útočných akcích na německé pozice. Poslední bojovou akci provedl už po válce 12. 5. 1945 z letiště v Manstonu.

      Po dobu svého operačního působení u 310. perutě uskutečnil 26 operačních letů a nalétal 73 hodin a 50 minut. Dne 13. 8. 1945 přistál s ostatními piloty čs. stíhacích perutí v Praze-Ruzyni, následně byl přidělen k Leteckému pluku 2 v Praze-Kbelích a povýšen na rotmistra letectva v záloze (1. 12. 1945). Dne 2. 3. 1946 však odešel z armády a pracoval jako soukromý automechanik, později jako zaměstnanec Mototechny.
      V letech 1958–1983 byl zaměstnán jako soustružník ve výzkumném ústavu Čs. akademie věd v Brně, v roce 1951 se oženil s Evou Svobodovou, s níž má syna Jiřího a dceru Zuzanu, žije v Brně.


    • obrazy

      img2281.jpg img18394.jpg


    • prameny, literatura

      zobrazit "RAF: Místo narození Brno"
      "Letec Boček slavil"
      "Brněnští plukovníci "
      "Praštil seržanta. A díky tomu se stal pilotem "
      "Letci z Tuřan a Holásek ve II. světové válce"
      " Příslušníci československého letectva v RAF"


    • rodiče

      Jan Boček
      Marie Bočková (Krčmová)


    • objekty

      E. Beneš
      pomník: Veveří 70/03
      jeden z hlavních iniciátorů vybudování pomníku


    • události

      30. 1. 2018
      Slavnostní udílení Cen města Brna za rok 2017 a čestné občanství
      jedna z oceněných osobností
      9. 9. 2017
      Odhalení pamětní desky Leopolda Šroma
      plukovník v.v., bývalý pilot 310. stíhací perutě RAF
      22. 12. 2016
      Křest 19 nových tramvají (jmény významných osobností)
      jeho jméno nese jedna z 19 pětičlánkových tramvají 13T pokřtěných 22. 12. 2016, jako jediná žijící osobnost si vlastnoručně odstranil při křtu lístek, který zakrýval tabulku s pojmenováním
      24. 11. 2016
      Otevření Komunitního centra pro válečné veterány
      plukovník, člen Klubu seniorů letectva
      20. 10. 2015
      Příjezd Legiovlaku do Brna
      plukovník v.v., bývalý pilot 310. stíhací perutě RAF

      další události (11)...
      20. 5. 2013
      Výstava fotografií ze života Františka Boudy
      čestný předseda Klubu příslušníků RAF
      25. 2. 2013
      Přijetí Emila Bočka, příslušníka RAF, místopředsedy Československé obce legionářské a významného představitele čs. odboje v Brně u příležitosti jeho 90. narozenin
      oslavenec
      28. 10. 2012
      Vysázení čtyř líp u pomníku Edvarda Beneše
      válečný veterán druhé světové války
      8. 5. 2012
      Odhalení pomníku československým letcům
      příslušník čs. letectva ve Velké Británii
      28. 5. 2011
      Osm válečných veteránů z RAF navštívilo Brno
      jeden z válečných veteránů
      24. 2. 2011
      Blahopřání k narozeninám Emilu Bočkovi, bývalému bojovému letci RAF
      bývalý bojový pilot, účastník zahraničního odboje
      10. 4. 2010
      Odhalení pomníku prezidenta Edvarda Beneše
      bývalý bojový pilot RAF se velmi zasloužil o vybudování pomníku E. Beneše v Brně
      27. 10. 2008
      Odhalení pomníku obětem protinacistického a protikomunistického odboje
      plukovník v.v., bývalý pilot 310. stíhací perutě RAF
      24. 4. 2005
      Odhalení pamětní desky Tomáše Krumla
      plk. v.v., veterán RAF
      27. 10. 2004
      Odhalení pomníku na Wainerově náměstí
      plukovník, člen Klubu seniorů letectva
      28. 3. 1996
      Návštěva britské královny Alžběty II.
      plukovník v.v., bývalý pilot 310. stíhací perutě RAF


    • autor

      JMik


Aktualizováno: 03. 05. 2018

Emil Boček.