Přeprava lodí z Pisárek do přístaviště na Kníničské přehradě

1946



charakteristika

Přeprava byla velmi dobře zorganizována za pomoci nevšedních dopravních prostředků, ale také mnoha vojáků na jaře 1946.
Lodě Morava a Brno poté, co byly důkladně opraveny a natřeny, byly přeloženy z kolejových podvozků na silniční podvalníky Pullmaer a takto dopraveny elektrickou tramvajovou lokomotivou do prostoru před dnešní ulici Lipová. Tam došlo k jejich přesunu na silnici. Mimo prostor kolejí vystřídala lokomotivu dvojice tanků typu Cromwell.
Celý konvoj se vydal z Pisárek po trase ulicí Hlinky, tehdy úzkou ulicí Kamenomlýnskou do Žabovřesk na dnešní ulici Horovou, dále do kopce na Štursovu a klesáním Hlavní ulicí do Komína. Z Komína pokračoval konvoj dnešní ulicí Branka kolem kamenolomu do Bystrce, okolo dnešní ZOO do nových Kníniček, stoupáním k restauraci, kde se konvoj stočil doleva a klesal k přehradní hrázi. Po překonání tohoto místa se již ocitl v prostorách přístaviště na břehu Kníničské přehrady. Lodě tak byly nachystány ke křtu a k zahájení osobní lodní dopravy, ke kterému došlo 5. května 1946.



prameny, literatura

události

25. 8. 1961
Na Brněnské přehradě spuštěna devátá loď Kyjev 23. 6. 1956
Spuštění lodi Bratislava na vodu a její křest 17. 4. 1952
Spuštění lodi Mír na vodu a její křest 14. 4. 1950
Spuštění lodi Pionýr na vodu a její křest 11. 6. 1949
Spuštění lodi Úderník na vodu a její křest
další události (2)...



MJ


Aktualizováno: 05. 07. 2018