Internetová encyklopedie dějin Brna

Zahájení dopravy na prodloužené tramvajové trase č. 1 do Řečkovic

Zahájení dopravy na prodloužené tramvajové trase č. 1 do Řečkovic


  • 1. 1. 1926 


  • nej...

    Brno
    tramvajová linka č. 1 (spolu s linkou č. 2) patří k nejstarším v Brně


  • charakteristika

    Původní trasa tramvajové linky č. 1, která do konce roku 1925 vedla jen ke Kartouzům (Semilasso), byla od 1. ledna 1926 prodloužena až do Řečkovic.
    Výstavba nového úseku o délce 2288 m proběhla v roce 1925.
    Nová (prodloužená) trať byla zpočátku jednokolejná. V Řečkovicích, kam zajížděl každý druhý vlek linky č. 1, linka končila smyčkou. Později na tuto trasu byla zavedena nová linka č. 6 - ta v době přepravního sedla jezdila kyvadlově pouze z Králova Pole (ve špičce až do centra města přes náměstí svobody k hlavnímu nádraží a odtud kolem divadla na Královo Pole do Řečkovic).
    V době od 2. května 1926 do 14. října 1931 linka č. 1 jezdila opět na původní zkrácené trase (mezi Pisárkami a Semilassem). Dne 15. října 1931 došlo opět k jejímu prodloužení až do Řečkovic.
    Do roku 1933 byla celá tato trasa zdvojkolejněna.


  • zajímavosti

    Výjimečnost tramvajové linky č. 1:
    - tramvajová linka č. 1 (spolu s linkou č. 2) patří k nejstarším v Brně (jejich provoz byl zahájen 21. 6. 1900)
    - linka č. 1 byla jedna ze dvou linek v Brně, na níž v roce 2009 začala jezdit nejdelší tramvajová v České republice (délka 46 metrů a 30 centimetrů s kapacitou až 450 cestujících.


  • prameny, literatura


  • události

    21. 9. 2009
    Zahájení provozu nejdelší tramvajové soupravy v České republice


  • městská část

    Brno-Řečkovice a Mokrá Hora


  • autor

    MJ, Jis


Aktualizováno: 27. 12. 2018