Výstava "Masec" aneb 80 let Masarykova okruhu v Brně
5. 10. 2010 (5.10.2010–27.2.2011)
105
prostory Technického muzea v Brně
Výstavu připravili pracovníci Technického muzea v Brně k významnému výročí brněnského okruhu výstavu „Masec“ aneb 80 let Masarykova okruhu v Brně.
Cílem výstavy bylo především vzdát hold všem nadšeným jezdcům, konstruktérům, automechanikům a ostatním, kteří stáli u zrodu okruhu i okruhového závodění vůbec a bez nichž by ani automobilový vývoj nebyl dnes tak daleko. Byli to hrdinové, kteří usedali za volanty leckdy nespolehlivých strojů a vydávali se vstříc dobrodružství doslova s větrem o závod. Jen díky jejich odvaze, se zkoušeli nové vozy, mohly být vyvíjeny další moderní, dokonalejší a rychlejší vozy.
Výstava představila historii Masarykova okruhu a byla rozčleněna do pěti základních etap podle vývoje trati.
- Roky 1930–1937 zahrnují období největší slávy okruhu. V té době vznikl a trať měřila neuvěřitelných 29,14 km. Jezdili zde jezdci zvučných jmen (Chiron, Caracciola, Morgenstern, „Létající Mantovan“- Nuvolari, Bruno Sojka, atd.) a Brno se tak proslavilo i v zahraničí zejména prostřednictvím vytříbené mezinárodní konkurence.
- Druhá etapa (1949–1963) začala až po několikaleté přestávce, kterou způsobila válka. Okruh se opět zaskvěl v plné kráse, ale již ve zcela nové podobě. Trať byla zkrácena (17,8 km) a směr jízdy se otočil. Poprvé se závody jely pod názvem Velká cena. Od roku 1950 začala nová éra závodů motocyklů, které později zcela zastínily automobily. Rok 1949 byl také ve znamení tragických havárií, na některé nám zůstaly „památky“ dodnes, jako např. „slavná“ Farinova zatáčka.
- V období 1964–1972 došlo ke třetí a zdaleka ne poslední úpravě „přírodního“ okruhu, byl opět zkrácen, tentokrát na 13,9 km, a povrch celé trati byl sjednocen – vyasfaltován. Sláva automobilových závodů byla definitivně u konce, protože závodů se v té doby účastnili již jen závodníci z východního bloku.
- Poslední úpravy na Masarykově okruhu proběhly v roce 1975. Opět došlo ke zkrácení, trať se vyhnula některým problematickým úsekům, např. Novému Lískovci a kohoutovickým zatáčkám, díky čemuž se značně zrychlila. V roce 1986 se už také obyvatelé Brna mohli chodit dívat na rychle pokračující stavbu nového okruhu.
- Zprovoznění speciálního automotodromu v červnu roku 1987 zahájilo zcela novou etapu v historii brněnského Masarykova okruhu.
Jednotlivé etapy okruhu na výstavě prezentovaly historické závodní automobily a motocykly. Z předválečného období to byly např. Bugatti 37A, vůz, se kterým se zúčastnil jezdec Bondy hned prvního závodu v roce 1930. Takzvaně „nakouknout pod kapotu“ mohli návštěvníci u chassis vozu Z14. Vozy tohoto typu startovaly na Masarykově okruhu v letech 1931–1937.
Aero Minor (1949), Škoda 1100 Sport (1949) a Tatra monopost jsou zástupci poválečné éry na Masarykově okruhu. Od roku 1950 začínají na okruhu dominovat motocykly. Tuto éru prezentují JAWA 250 2xOHC z roku 1950 nebo JAWA 250 R (1959) a další.
Ze zástupců pozdějších období stojí za to zmínit Tatru 603 B5, která získala v roce 1967 třetí místo s posádkou Veřmiřovský – Hajdušek, nebo Lotus 41 C, vůz, se kterým celkem čtyřikrát startoval na brněnském okruhu Vladimír Hubáček.
Součástí výstavy byly rovněž projekce dobových záznamů ze závodů a „burácející motory“.
(Informace čerpány z tiskové zprávy Technického muzea v Brně.)
2. 7. 2012
Výstava 25 let Masarykova okruhu
3. 7. 1995
Výstava 65 let Masarykova okruhu
Bruno Richard Sojka
závodník
Jis
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.