Udělení oprávnění k provozování dopravy nosítky v Brně

20. 7. 1708



nej...

země Koruny české
Brno mělo první veřejnou dopravu nosítky v Českých zemích


charakteristika

Stanoviště nosítek bylo na Zelném trhu (4 nosítka) a v domě Girodově na náměstí Svobody (4 nosítka).

Provoz byl řízen přísnými pravidly vydanými městskou radou:
- za přenesení z jednoho místa na druhé bez ohledu na vzdálenost se platilo 8 krejcarů, za hodinu čekání 6 krejcarů, ale pokud tato osoba byla na mši, tak jen 3 krejcary,
- za cestu do zahrad za hradbami se platilo 12 krejcarů, do kláštera u sv. Anny a do jezuitské zahrady (dnešní Lužánky) 15 krejcarů a do kláštera Králové na Starém Brně 17 krejcarů, kdo chtěl nosítky cestovat ještě dále, musel se předem na ceně dohodnout a také ji zaplatit,
- nosiči nesměli od zákazníků žádat více, než bylo stanoveno, ani chtít spropitné.

Pro nosiče byl ještě ustanoven zvláštní řád, který jim přikazoval např. zachovávat mlčenlivost o svých zákaznících a nosítka denně čistit, zakazoval pod pokutou 14 krejcarů nést nosítka "když příliš mnoho pil".
Dne 24. února 1749 bylo Girodovi potvrzeno výhradní právo na provozování nosítek v Brně, podmíněné dalšími zlepšeními. Girod měl celoročně udržovat v provozu osm nosítek, po čtyřech na každém stanovišti, poplatky měly být zvýšeny a nosiči měli být jednotně oblečeni.
Dne 15. února 1755 udělila císařovna Marie Terezie výhradní privilegium na provozování osobní dopravy nosítky v Brně nejen doživotně Girodovi, ale i jeho manželce a dvěma dcerám s podmínkou, že má být jedněmi nosítky pamatováno i na nemocné.
V letech 1769–1776 se vlekl o toto privilegium spor mezi Girodovými pozůstalými, který po jejich smrti skončil rozhodnutím, že provozování nosítek má být pronajato a výtěžek odváděn do městského policejního fondu.


zajímavosti

Z dopravy nosítky byli vyloučeni nemocní, livrejovaní sluhové s výjimkou pážat a trubačů a židé. Jako nosiči měli být najímáni jen rodilí Moravané a Němci.


poznámka

Oprávnění k provozování dopravy nosítky v Brně bylo uděleno Městskou radou Andreasi Eberhardtovi Girodovi a ten ji k všeobecné spokojenosti provozoval až do své smrti někdy mezi léty 1755–1763.



prameny, literatura

Ostatní literatura

"Moje vzpomínka na brněnskou dopravu"

článek ve sborníku nebo kapitola v knize

"Veřejná doprava nosítky v Brně"


osoby

Andreas Eberhardt Girod
provozovatel nosítkové dopravy


městská část

Los, Fl


Aktualizováno: 10. 07. 2018