Brno Grand Prix Revival
4. 7. 2014 (4.–6.7.2014)
Masarykův okruh
Během víkendu se na dráze představilo víc než dvě stě závodních strojů napříč posledním stoletím.
Nejstarším strojem, který se o víkendu představil, byla replika čtyřválcového motocyklu Torpedo V4 pilota Pavla Malaníka, nejnovějšími vozy pak byla dvojice monopostů F1 Williams FW08C a Tyrrell 012 z roku 1983.
Nejrychlejším vozem celého víkendu se stala F1Arrows A4 z roku 1982 pilotovaná Britem Jamesem Stevem Hartleym. Ten s vozem zajel nejrychlejší čas 1:55,235. To je přibližně o dvě desetiny rychleji, než činí absolutní rekord Masarykova okruhu pro kategorii MotoGP a jen o necelých 12 vteřin pomaleji než oficiální rekord Masarykova okruhu vytvořený monopostem AutoGP v roce 2010.
16 579 diváků,
legendy motoristického sportu
V paddocku hodně pozornosti přitahoval italský vůz Cisitalia, který si na sklonku 40. let koupil československý jezdec Antonín Komár a později s ním jezdil výtvarník a autor mnoha plakátů na závody Velké ceny ČSSR a závodník Vladimír Valenta. „Masarykův okruh by mnohem víc seděl jiným vozům, které mám, za normálních okolností bych sem přijel asi se svým čtyř a půl litrovým Talbotem. Ale vzhledem k tomu, jak úzkou vazbu má tato Cisitalia na Brno a Českou republiku, musel jsem vzít právě ji,“ uvedl majitel a pilot Cisitalie Richard Pilkington.
Vůz se na Masarykově okruhu představil zřejmě naposledy, po víkendu v Brně totiž poputuje k novému majiteli do USA.
Pozornost přitahoval i jeden ze dvou exemplářů závodního vozu Škoda 1100 OHC, typ 968, který se v akci předvedl českým divákům po mnoha letech. V Brně jej představilo přímo muzeum Škoda Auto.
Závody uspořádal Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko spolu s Automotodromem Brno.
Program byl průřezem historií automobilového i motocyklového závodění přibližně za poslední století. Diváci viděli souboje vozů, které startovaly již na původním okruhu v 30. letech, přes poválečné vozy, oblíbené Formule 3 včetně českých strojů, až po závod historických formulí 1 vyrobených do roku 1985.
Tradici motocyklových závodů na Masarykově okruhu pak připomněla řada legendárních jezdců. Při nedělní jízdě mistrů se na start vedle sebe postavili šestinásobný světový šampion a vítěz závodu Velké ceny ČSSR 1965 Jim Redman, rakouský pilot a vítěz VC ČSSR 1961 Rudolf Thalhammer, vícenásobný československý šampion a účastník mistrovství světa Peter Baláž, Frank Mrázek, který svých největších motocyklových úspěchů dosáhl v kanadském exilu, a s nimi i současný jezdec MotoGP Karel Abraham.
Na Masarykův okruh se po mnoha letech vrátil i Bohumil Staša, držitel dosud platného nejlepšího výsledku domácího jezdce na domácí trati (toho Staša dosáhl v roce 1971).
Prostor dostaly i historické motocykly a s nimi i osobnosti motocyklového sportu.
Ročník 2014 navštívil například šestinásobný mistr světa Jim Redman, vítěz závodu Velké ceny ČSSR 1961 Rudolf Thalhammer, kromě československé legendy Bohumila Staši také Peter Baláž nebo úspěšný exilový závodník Frankie Mrázek.
Program začal vzpomínkovou jízdou na novináře Amose Krejčího, od jehož úmrtí uplynuly během závodního víkendu dva roky. Jízda končila na náměstí Svobody, kde byly závodní vozy vystavené. Víkendový program se odehrál na současném Masarykově okruhu. První ročník snad odstartoval novou tradici historických závodu na Masarykově okruhu.
(Za doplnění informací děkujeme panu Jiřímu Smetanovi, mluvčímu Automotodromu Brno, a.s.)
Brno Grand Prix Revival (tisková zpráva).pdf [185.9 kB]
4. 11. 2014
Výstava " Brno na dvou kolech" Historie Grand Prix Brno
Amos Krejčí
psal o motoristických závodech
hub, Jis
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.