Internetová encyklopedie dějin města Brna

První příjezd vlaku do Brna (zkušební jízda Rajhrad - Brno)

První příjezd vlaku do Brna (zkušební jízda Rajhrad - Brno)


  • 11. 11. 1838 


  • ulice

    Ferdinandstorzwinger + Waffenplatz

  • místo

    brněnské nádraží (Hlavní)

  • nej...

    Brno
    úplně první příjezd vlaku do Brna


  • charakteristika

    První parní železnice na území dnešní České republiky vedla z Vídně přes Břeclav do Brna.
    Při stavbě železnice z Břeclavi do Brna, kterou zajišťovala společnost KFNB, byl jako první hotov úsek z Rajhradu do Brna.
    Uvedeného dne se uskutečnily tři zkušební jízdy s lokomotivou Moravia.


  • účastníci

    Karl Ghega, hlavní inženýr stavby železniční trati

  • zajímavosti

    Tato událost se prakticky nepřipomíná, je zastíněna slavnostním příjezdem prvního vlaku z Břeclavi v červenci 1839. O zkušebních jízdách se zmiňují noviny Moravia, číslo 73 z 8. 11. 1838 a číslo 75 z 15. 11. 1838.
    Během 3 zkušebních jízd zdolala lokomotiva "Moravia" úsek Rajhrad - Brno za 15, pak za 13 a konečně za 10 minut.
    Přibližně po měsíci od zkušební jízdy započaly propagační jízdy mezi Rajhradem a Brnem.


  • prameny, literatura

    zobrazit "150 let železnice z Brna do Zastávky (Brno – Rosice – Zastávka – Zbýšov)"


  • události

    2. 3. 1840
    Zahájení pravidelné nákladní dopravy na železniční trati z Břeclavi do Brna 7. 7. 1839
    Zahájení pravidelné osobní dopravy na železniční trati z Břeclavi do Brna 15. 12. 1838
    Propagační jízdy vlaků z Brna do Rajhradu


  • osoby

    Karl Ghega
    osobně řídil lokomotivu při zkušební jízdě


  • stavby

    Hlavní nádraží
    Nádražní 1/418
    nádražní budova se nacházela v jiné poloze, kolmo na kolejiště (hlavové nádraží); v době zkušební jízdy patrně ještě nepostavena


  • městská část

    Brno-jih
    Brno-střed


  • autor

    tsch


Aktualizováno: 11. 07. 2018