Zahájení pravidelné osobní dopravy na železniční trati Brno - Zastávka u Brna
1. 7. 1856
místo
brněnská nádraží (Dolní, Horní Heršpice)
charakteristika
Půl roku po zahájení nákladní dopravy se mezi Brnem a Božím Požehnáním (dnešní Zastávkou) rozjely i vlaky přepravující cestující.
účastníci
Ernst Johann Herring, hlavní postava stavby železniční trati
zajímavosti
Zahájení pravidelné osobní dopravy předcházela dne 30. 6. 1856 slavnostní jízda.
poznámka
Až do konce dubna 1856 pokračovaly práce na dokončení železniční trati, aby na ní mohla být provozována i osobní doprava. Společnost BRE požádala 3. 5. 1856 místodržitelství o souhlas k zahájení osobní dopravy. K posouzení se sešla komise, v jejím čele stál rada Franz Marensky, a to ve dnech 19. - 20. 5. a 26. 5. 1856. Ministerstvo obchodu povolilo osobní dopravu až 28. 6. 1856.
Dne 30. 6. 1856 odpoledne se uskutečnila slavnostní jízda dvěma vlaky vypravenými z Brna do Zastávky, v jejichž čele stanuly lokomotivy s názvy Rossitz a Zbeschau. Slavnostní vlaky se do Brna vrátily po deváté hodině večerní.
Následujícího dne 1. 7. 1856 vstoupil v platnost první jízdní řád pro cestující na této železniční trati. Mezi Brnem a Zastávkou jezdily s cestujícími dva vlaky denně.
prameny, literatura
Ostatní literatura "150 let železnice z Brna do Zastávky (Brno – Rosice – Zastávka – Zbýšov)"
události
17. 7. 1946
Zahájení pravidelné dopravy na železniční spojce v Horních Heršpicích
15. 9. 1870
Zahájení pravidelné dopravy na železniční trati mezi Dolním a Hlavním nádražím a (Brno -) Střelice - Znojmo
2. 1. 1856
Zahájení pravidelné nákladní dopravy na železniční trati Brno - Zastávka u Brna
osoby
Carl Etzel
projektant železniční trati
Ernst Johann Herring
hlavní postava stavby železniční trati
Franz II. Klein
autor prvotní myšlenky stavby železniční trati
Franz Marensky
Karl Offermann
člen výboru pro přípravu stavby dráhy
městská část
Brno-Bohunice
Brno-Bosonohy
Brno-jih
Brno-Starý Lískovec
Brno-střed
autor
tsch