Internetová encyklopedie dějin Brna

Zahájení provozu trolejbusové dopravy v Brně

Zahájení provozu trolejbusové dopravy v Brně


  • 30. 7. 1949 


  • místo

    hlavní nádraží–Slatina


  • charakteristika

    Původní vozový park čítal 15 trolejbusů Škoda 6Tr 1.

    Téhož roku přibyly dvě tratě, jezdily tedy tři linky:
    - linka 21: Hlavní nádraží–Slatina (Přemyslovo náměstí)
    - linka 22: náměstí Rudé armády (dnes Moravské náměstí)–Královo Pole (6. 11. 1949)
    - linka 23: Komárov-Tuřany (31. 12. 1949).

    Dále byly zbudovány manipulační tratě pro spojení s tramvajovou vozovnou v Husovicích, kde byly pro trolejbusy adaptovány garáže:
    1. ulicemi Svitavskou, Vranovskou, Gottwaldovou (Cejlem), Radlasem, Plynárenskou a Špitálkou
    2. ulicemi Čechyňskou a Dornychem
    3. ulicemi Jugoslávskou, Merhautovou, tř. Říjnové revoluce (Milady Horákové), Stalinovými sady (Kolištěm) a náměstím Rudé armády (Moravským náměstím).


  • účastníci

    představitelé města,
    funkcionáři KSČ, městských pouličních drah, a další

  • zajímavosti

    Projekt zavedení trolejbusové dopravy v Brně byl vypracován již v době 1. republiky pro trať do Štefánikovy čtvrti. Válka však tyto plány zhatila, teprve v roce 1948 začala výstavba tří tratí: do Slatiny, Králova Pole a Tuřan, první trolejbusy dorazily z Plzně do Brna v červnu 1949.


  • obrazy

    img9174.jpg img9175.jpg img9744.jpg img9745.jpg img6241.jpg


  • prameny, literatura


  • události

    2. 5. 1930
    Zahájení městské autobusové dopravy v Brně


  • městská část

    Brno-Královo Pole
    Brno-Slatina
    Brno-střed
    Brno-Tuřany


  • autor

    Fl


Aktualizováno: 29. 07. 2019

Trolejbusy Dopravních podniků města Brna v Hněvkovského ulici v Komárově před první cestou do Tuřan (otevření trasy Komárov-Tuřany) - 31. 12. 1949. AMB foto, XVIIa 344.