První ročník automobilových závodů Masarykův okruh

28. 9. 1930



nej...

Brno
první ročník automobilových závodů na Masarykově okruhu


charakteristika

První závod na silničním okruhu u Brna zahájil slavnou éru automobilových závodů na Masarykově okruhu v letech 1930–1937, kterých se účastnila světová elita automobilových závodníků a kterým přihlíželo více než 100 000 diváků.
V prvním závodě zvítězil von Morgen na Bugatti za 4:54.13,6 hod. (průměr přes 101 km/hod.) před Burgallerem na Bugatti a Nuvolarim na Alfa Romeo.


účastníci

přední světoví závodníci, m.j. Caracciola, Nuvolari, von Morgen a další i domácí jezdci


zajímavosti

Už v roce 1929 souhlasil president Masaryk s žádostí, aby chystaný závodní okruh nesl jeho jméno. Závod o čestnou cenu presidenta republiky se jezdil na okruhu Nový Lískovec – Pisárky – Kohoutovice – Žebětín – Ostrovačice – Nový Lískovec o délce 29,142 km. Vozy slabší třídy (do 1,5 litru) jely 15 kol (437,130 km), silnější 17 kol (495,414 km).
K tomuto prvnímu ročníku automobilových závodů je třeba doplnit, že hudební skladatel Jaroslav Ježek složil skladbu „Bugatti step“: „Jaroslav Ježek se nechal inspirovat vozem značky Bugatti, které vyhrály závod na Masarykově okruhu v Brně v roce 1930. Zároveň byla tato skladba poctou české automobilové závodnici Elišce Junkové, která rovněž závodila ve voze Bugatti (např. v závodu Targa Florio). Inspirace automobilovými závody je patrná i ze samotné kompozice, která je vystavěna na intervalu kvarty a celou skladbu také prostupuje rytmický puls, který nápadně připomíná čtyřtaktní motor.“


poznámka

V 1. ročníku se mohly střídat dvojice řidičů - vítězné auto řídil zpočátku Leiningen, třetí Alfu Romeo Borzacchini. Ve slabší třídě dojel brněnský závodník Karel Divišek) na třetím místě.


prameny, literatura


události

30. 9. 1995
Odhalení pamětní desky v Jihlavské ulici (závody v motoristickém sportu) 25. 9. 1949
Automobilový závod o Velkou cenu Československa 26. 9. 1937
VII. ročník automobilového závodu Masarykův okruh 29. 9. 1935
VI. ročník automobilových závodů Masarykův okruh 30. 9. 1934
V. ročník automobilových závodů Masarykův okruh
další události (4)...


osoby

Karel Divišek (mladší)
účastník prvního ročníku automobilových závodů Masarykův okruh Eliška Junková
k její poctě složil Jaroslav Ježek skladbu „Bugatti step“ Ernst Prochaska
účastník závodu



objekty

závody v motoristickém sportu
pamětní deska: Jihlavská 44/01


autor

Jiv, Menš

img15587.jpg

E. G. Burggaller z Německa dojel s vozem Bugatti v kategorii nad 1500 cm³ na druhém místě a zařadil se mezi pravidelné účastníky předválečných závodů na Masarykově okruhu (28. 9. 1930).
Zdroj: 75 let Masarykova okruhu ve fotografiích, Brno 2005, s. 13.

E. G. Burggaller z Německa dojel s...

img15588.jpg

Jezdci a mechanici italské stáje, opřen o kolo sedí v popředí slavný Tazio Nuvolari, v kombinéze označen křížkem stojí jeho týmový kolega Baconin Borzacchini (28. 9. 1930).
Zdroj: 75 let Masarykova okruhu ve fotografiích, Brno 2005, s. 12.

Jezdci a mechanici italské stáje,...

img15589.jpg

Josef Veřmiřovský ve 2. kole závodu svoji tatrovku v zatáčce nad Novým Lískovcem nezvládl, ale v boji za chvíli pokračoval (28. 9. 1930).
Zdroj: 75 let Masarykova okruhu ve fotografiích, Brno 2005, s. 12.

Josef Veřmiřovský ve 2. kole závodu...

img15590.jpg

V závodě slabší kategorie do 1500 cm³ se před nájezdem do ostrovačických serpentin na okamžik ocitl mimo dráhu vůz BMW rakouského jezdce frankla (28. 9. 1930).
Zdroj: 75 let Masarykova okruhu ve fotografiích, Brno 2005, s. 12.

V závodě slabší kategorie do 1500...

img15591.jpg

Němce Rudolfa Caracciolu ze závodu vyřadila v 10. kole vylitá ložiska vozu mercedes SSK (28. 9. 1930).
Zdroj: 75 let Masarykova okruhu ve fotografiích, Brno 2005, s. 12.

Němce Rudolfa Caracciolu ze závodu...

img15592.jpg

Koridorem diváků nad Žebětínem se proplétá vůz Bugatti rakouského hraběte Max von Hardegga, vítěze kategorie do 1500 cm³ (28. 9. 1930).
Zdroj: 75 let Masarykova okruhu ve fotografiích, Brno 2005, s. 13.

Koridorem diváků nad Žebětínem se...

img15593.jpg

Také absolutní triumf automobilové premiéry patřil jezdci s modrou krví: Němec Hans Joachim von Morgen vede vítězný vůz Bugatti ostrovačickými serpentinami (28. 9. 1930).
Zdroj: 75 let Masarykova okruhu ve fotografiích, Brno 2005, s. 13.

Také absolutní triumf automobilové...