Internetová encyklopedie dějin Brna

Automobilový závod o Velkou cenu Československa

Automobilový závod o Velkou cenu Československa


  • 25. 9. 1949 


  • nej...

    Československo
    nejvýznamnější automobilový závod v ČSR, v němž se utkaly vozy - monoposty Velkých Cen s nejlepšími jezdci té doby (historie seriálu F1 se začala psát v roce 1950)


  • charakteristika

    Závod navazoval na tradici meziválečných závodů na Masarykově okruhu a stal se největší motoristickou událostí u nás po skončení 2. světové války. Startovala zde řada předních světových jezdců, včetně některých dřívějších účastníků Masarykova okruhu.
    Na zkráceném okruhu 17,8 km startovalo v hlavním závodě na 20 kol 22 závodních vozů, v kategorii sportovních vozů O cenu Brna 31 automobilů. Velkou cenu ČSR vyhrál anglický jezdec Whitehead (Ferrari) 2:48:41 hod, 2. místo obsadil Etancelin (Francie, Talbot), na 3. místě dojel Cortese (Itálie, Ferrari). Cenu Brna na 6 kol vyhrál Trejbal (Simca) před Brunem Sojkou (Tatraplan) a Dobrým (Frazer Nash, všichni ČSR).


  • účastníci

    Z dřívějších účastníků Masarykova okruhu např. Chiron, Bira, Farina (1. mistr světa 1950) a další jezdci.

  • zajímavosti

    Závod se jel zčásti po původním Masarykově okruhu, zkráceném téměř o 12 km o část vedoucí přes Ostrovačice, ale v opačném směru (Nový Lískovec–Bosonohy–Veselka–Žebětín–Kohoutovice–Pisárky–Nový Lískovec).
    Proslulost si získala první zatáčka pod Žebětínem, kde postupně havarovali Farina, Parnell a populární princ Bira. Tato zatáčka pak byla pojmenována Farinova. Bohužel zde bylo zraněno i hodně diváků a 2 z nich zemřeli.
    Závod si vyžádal i oběti z řad domácích jezdců - v tréninku zahynul V. Uher, krátce po startu závodu sportovních vozů J. Jonák.
    Největšímu zájmu 300 tisíc diváků se těšil nejúspěšnější účastník Masarykova okruhu Louis Chiron, který však pro poruchu vozu Maserati odstoupil z vedoucí pozice, z domácích pak Bruno Sojka, který po 2. místě ve sportovních vozech startoval i v hlavním závodě s prototypem závodního monopostu Tatra a dojel na 9. místě (závod dokončilo 11 jezdců z 22).


  • obrazy

    img5477.jpg img5478.jpg img5479.jpg img5480.jpg img5481.jpg img5482.jpg img5483.jpg img5484.jpg img5485.jpg img5486.jpg img5487.jpg img5488.jpg img5489.jpg img5490.jpg img5491.jpg


  • prameny, literatura


  • události

    28. 9. 1930
    První ročník automobilových závodů Masarykův okruh


  • osoby

    Emilio Giuseppe Farina
    závodník Bruno Sojka
    závodník


  • stavby

    Automotodrom Grand Prix Brno


  • autor

    Jiv


Aktualizováno: 25. 09. 2019

Start závodníků o Velkou cenu Československa na Masarykově okruhu (25. září 1949) - v popředí jsou vozy zn. Maserati. AMB foto, XVIIa 327.