Automobilový závod o Velkou cenu Československa
25. 9. 1949
Československo
nejvýznamnější automobilový závod v ČSR, v němž se utkaly vozy - monoposty Velkých Cen s nejlepšími jezdci té doby (historie seriálu F1 se začala psát v roce 1950)
Závod navazoval na tradici meziválečných závodů na Masarykově okruhu a stal se největší motoristickou událostí u nás po skončení 2. světové války. Startovala zde řada předních světových jezdců, včetně některých dřívějších účastníků Masarykova okruhu.
Na zkráceném okruhu 17,8 km startovalo v hlavním závodě na 20 kol 22 závodních vozů, v kategorii sportovních vozů O cenu Brna 31 automobilů. Velkou cenu ČSR vyhrál anglický jezdec Whitehead (Ferrari) 2:48:41 hod, 2. místo obsadil Etancelin (Francie, Talbot), na 3. místě dojel Cortese (Itálie, Ferrari). Cenu Brna na 6 kol vyhrál Trejbal (Simca) před Brunem Sojkou (Tatraplan) a Dobrým (Frazer Nash, všichni ČSR).
Z dřívějších účastníků Masarykova okruhu např. Chiron, Bira, Farina (1. mistr světa 1950) a další jezdci.
Závod se jel zčásti po původním Masarykově okruhu, zkráceném téměř o 12 km o část vedoucí přes Ostrovačice, ale v opačném směru (Nový Lískovec–Bosonohy–Veselka–Žebětín–Kohoutovice–Pisárky–Nový Lískovec).
Proslulost si získala první zatáčka pod Žebětínem, kde postupně havarovali Farina, Parnell a populární princ Bira. Tato zatáčka pak byla pojmenována Farinova. Bohužel zde bylo zraněno i hodně diváků a 2 z nich zemřeli.
Závod si vyžádal i oběti z řad domácích jezdců - v tréninku zahynul V. Uher, krátce po startu závodu sportovních vozů J. Jonák.
Největšímu zájmu 300 tisíc diváků se těšil nejúspěšnější účastník Masarykova okruhu Louis Chiron, který však pro poruchu vozu Maserati odstoupil z vedoucí pozice, z domácích pak Bruno Sojka, který po 2. místě ve sportovních vozech startoval i v hlavním závodě s prototypem závodního monopostu Tatra a dojel na 9. místě (závod dokončilo 11 jezdců z 22).
28. 9. 1930
První ročník automobilových závodů Masarykův okruh
Emilio Giuseppe Farina
závodník
Bruno Richard Sojka
závodník
Jiv
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.