Encyklopedie dějin města Brna

Brněnská přehrada

Brněnská přehrada


  • historický název

    Kníničská přehrada (do roku 1959)

  • charakteristika

    Přehrada se nachází na severozápadě města Brna a její jezero sahá od Bystrce až po Veverskou Bítýšku. Na jejím dně leží zbytky zatopené staré obce Kníničky, jež musela ustoupit stavbě přehrady na přelomu 30. a 40. let 20. století.
    Přehrada měla zabránit takřka každoročním jarním a podzimním záplavám řeky Svratky nejen na území Brna, ale i na části jižní Moravy pod Brnem. Už 25. 3. 1927 požádal moravský zemský výbor o povolení stavby a 18. 3. 1929 mu bylo vyhověno.


  • území

    Brno-Bystrc, Brněnská přehrada

  • jiné využití

    Brněnská přehrada slouží - kromě ochrany před povodněmi a výroby elektrické energie - k rekreaci, vodním sportům a lodní dopravě. Na jejích březích stojí hotel, různá hřiště, sportovní zařízení, několik restaurací a soukromé


  • zajímavosti

    Na konci 2. světové války v dubnu 1945 hrozilo přehradě a zejména přehradní zdi značné poškození, protože ustupující vojska německé armády 26. 4. 1945 po vytrhání dlažby na ní umístila 9 protitankových min s tím, že při nájezdu sovětských tanků na hráz dojde k explozi a závažnému poškození celého zařízení. To se však nestalo, protože hrázný František Šikula spolu s dalšími dvěma občany Bystrce, jež o tom věděli, včas sovětská vojska varovali a k vjezdu tanků na hráz došlo bezpečně až po odstranění min.
    Záchranu brněnské přehrady před zničením ustupující německou armádou připomíná i pamětní deska umístěná v hrázní ulici.


  • poznámka

    Dne 5. května 1946 byla na přehradě zahájena lodní doprava, kterou provozuje dodnes Dopravní podnik města Brna. Šlo o první ekologickou lodní dopravu na elektrický pohon v ČSR loďmi Morava a Brno, každá pro 90 cestujících. Plavební okruh měřil 6,3 km v jednom směru z přístaviště v Bystrci pod hrad Veveří.
    V roce 1950 byla dráha prodloužena přes Mečkov až do Veverské Bítýšky a dosáhla tak současných 9,3 km v jednom směru. Má dvě varianty: malý okruh (Bystrc, Kozí Horka, Sokolské koupaliště, Osada a Rokle - 27 minut) a  velký okruh: Bystrc- Rokle a dále Obora, Zouvalka, Hrad Veveří, Mečkov, Skály a Veverská Bítýška - 70 minut).
    Lodní park doznal během let řadu změn a výměn lodí, jež se neustále modernizují.


  • stavební vývoj

    zobrazit Po získání povolení ke stavbě přehrady na základě vodoprávního výměru, jemuž předcházel projekt, vypracovaný skupinou odborníků pod vedením prof. Ing. Jana Bažanta z Vysokého učení technického v Brně (v konečné fázi ještě upravovaném a zpřesňovaném do výhodnější podoby), došlo k přípravným krokům, včetně výkupu pozemků, stavby Nových Kníniček v bezpečné vzdálenosti od budoucí přehrady, vyměřovacím pracím a zadáním stavby stavebním firmám.
    Vlastní stavba hráze byla zahájena v roce 1936.
    V roce 1937 však vinou velké vody, jež přišla jak na jaře, tak i v létě, se postup prací značně zdržel a zkomplikoval, což se v různé intenzitě opakovalo ještě i v letech 1938–1939. Nicméně stavba hráze i přehradních břehů u ní i přes tyto obtíže pokračovala. V roce 1939 byla voda řeky Svratky svedena do vytvořeného údolí, kde začala vytvářet přehradní jezero.
    V roce 1940 byla stavba celé přehrady - až na několik drobných detailů - dokončena.
    Hráz přehrady má korunu 120 m dlouhou a je používaná jako komunikace. V ní je pod přehradou ve vodní elektrárně instalována kaplanova turbína, která vyrobí ročně cca 7 mil. kilowatthodin. Přehradní nádrž má plochu cca 270 ha a zadržuje cca 21 mil. m³ vody.


  • obrazy

    img18585.jpg


  • prameny, literatura

    zobrazit "Brněnská přehrada a lidé kolem ní"


  • stavby

    Lávka Pod hradem

    lávka nahradila původní most spojující oba břehy přehrady
    Orea Wellness Hotel Santon
    Přístavní 38/1064


  • městská část

    Brno-Bystrc


  • významné osoby

    Jan Bažant
    stál v čele skupiny odborníků, která vypracovala projekt přehrady František Šikula
    při osvobozovacích bojích v dubnu 1945 spolu se svými spolubojovníky zachránil přehradní hráz brněnské přehrady před vyhozením do povětří, jak to připravovala ustupující německá armáda


  • objekty

    oběti první světové války
    pomník: Hrázní - U Lva 0/01
    pomník byl původně umístěn u zvoničky bývalé obce Kníničky v údolí, které v letech 1939–1940 zaplavilo jezero Brněnské přehrady
    záchrana přehrady
    pamětní deska: Hrázní 0/01


  • události

    21. 1. 2017
    Bruslařský okruh na zamrzlé brněnské přehradě 19. 6. 2013
    Mezinárodní hry handicapované mládeže Brno 2013 13. 10. 2012
    III. ročník běžeckého závodu kolem Brněnské přehrady "TRIEXPERT Vokolo príglu 2012" 20. 6. 2012
    Hry Evropského paralympijského výboru pro mládež 2012 21. 4. 2012
    Slavnostní křest lodi Stuttgart
    další události (27)...
    14. 4. 2012
    Křest lodi Dallas a zahájení 66. plavební sezony na Brněnské přehradě 28. 5. 2011
    Slavnostní spuštění lodi „Utrecht“ na hladinu Brněnské přehrady 31. 3. 2011
    Přivezení nových lodí pro Brněnskou přehradu 3. 10. 2010
    Slavnostní požehnání kotvy 18. 8. 2010
    Kotva – symbol papežské návštěvy v Brně – byla vztyčena u brněnské přehrady 8. 5. 2010
    Křest nové lodi Lipsko 31. 5. 2008
    Brno Dragon Boat Race - 2. závod ČP dračích lodí 12. 7. 2007
    Otevření nové stezky na hrad Veveří 24. 6. 2006
    Prýgl kap 2006 (beachhandball) 27. 5. 2006
    Třetí ročník nejvyššího domácího závodu dračích lodí 29. 7. 2004
    Mistrovství Evropy v beachvolejbale do 23 let 2004 15. 8. 1983
    První brněnský plenér 12. 8. 1974
    Poprvé předveden windsurfing na Brněnské přehradě 2. 9. 1961
    Slavnostní zahájení plavby na nové lodi Kyjev 25. 8. 1961
    Na Brněnské přehradě spuštěna devátá loď Kyjev 23. 6. 1956
    Spuštění lodi Bratislava na vodu a její křest 4. 9. 1955
    7. ročník kanoistického závodu „Brněnský kilometr“ 17. 4. 1952
    Spuštění lodi Mír na vodu a její křest 14. 4. 1950
    Spuštění lodi Pionýr na vodu a její křest 11. 6. 1949
    Spuštění lodi Úderník na vodu a její křest 11. 7. 1948
    Veslařské závody o mistrovství ČSR 19. 6. 1948
    1. mezinárodní závody olympijských jol 6. 9. 1947
    Závody o I. mistrovství Československé republiky na rok 1947 plachetnicemi 15 m² a 22 m² 20. 8. 1947
    Spuštění lodi Veveří na vodu a její křest 21. 9. 1946
    Memoriál prof. Jana Gajdoše 5. 5. 1946
    Zahájení provozu lodní dopravy na Brněnské přehradě 1946
    Přeprava lodí z Pisárek do přístaviště na Kníničské přehradě


  • autor

    Fl


Aktualizováno: 30. 04. 2018

Brněnská přehrada. Fotografii pořízenou v říjnu 2015 pro naši encyklopedii poskytla Amálka Mrkosová, děkujeme.