Zahájení městské autobusové dopravy v Brně
2. 5. 1930
První autobusová linka na trase Moravské náměstí – Lesnická (označená A) spojovala centrum – Černá Pole, resp. tehdejší Štefánikovu čtvrť.
Ještě během roku 1930 byl zahájen provoz na dalších linkách:
- linka B (směr Přízřenice)
- linka C (směr Tuřany)
- linka D (směr Bystrc)
- linka E (směr Obřany)
- linka F (směr Starý Lískovec)
- linka G (směr Mokrá Hora).
Provoz v roce 1930 byl zahájen se 7 vozy Škoda 505 a 7 vozy značky Fram (do obou typů vozů se vešlo 32 osob). Vozy Fram však byly spolehlivější a levnější než vozy Škoda 505.
V dalších letech byl vozový park rozšířen o vozy Tatra 24 (pro 48 osob), Praga TN (pro 58 osob), Tatra 24/58 a Walter-Diesel I (pro 48 osob). Vozový park autobusů byl soustředěn v moderních garážích z roku 1930 v Řehákově (nyní Grmelově) ulici - byly vybaveny i menšími dílnami pro údržbu vozidel, skladištěm materiálu a součástek, benzínovou čerpací stanicí se dvěma podzemními nádržemi s celkovou kapacitou 50 000 litrů, správní kanceláří, čekárnou pro dopravní personál a sociálním zařízením pro technickou obsluhu. Provoz garáží zajišťovali 3 garážmistři a 8 pomocných dělníků.
Když v roce 1938 získala Společnost brněnských elektrických pouličních drah i první tři vozy s dieselovými motory, přibyla i druhá čerpací stanice na naftu.
Novinkou v konstrukci prvních autobusových garáží bylo použití nosníků o rozpětí 40 metrů, díky kterým odpadla nutnost použití podpěrných sloupů, které by provoz v hale komplikovaly. Stavba probíhala postupně: 1930 byla ukončena první fáze výstavby, 1939 byla stavba dokončena podle původního projektu (rozšířena garážová hala, postavena budova s dílnami na generální opravy a dopravní služba se přestěhovala z provizorních prostor v dílnách do nově vystavěné správní budovy).
30. 7. 1949
Zahájení provozu trolejbusové dopravy v Brně
4. 6. 1876
První (slavnostní) jízda tzv. II. koněspřežné tramvaje v Brně
Jis
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.