Zahájení výroby vozu DISK v Československé Zbrojovce, a.s.
1. 11. 1924
2
Zábrdovice
Evropa
první automobil s dvoudobým motorem v Evropě
Automobil DISK měl čtyřválcový dvoudobý motor o zdvihovém objemu 600 cm³ s rozvodem pístem, který dával výkon 8 kW (10 k). Na velký setrvačník na klikové hřídeli kolmo přiléhal třecí kotouč obložený kůží, jejž bylo možno při současném sešlápnutí pedálu axiálně posouvat po příčném drážkovaném hřídeli předlohy. Tak se měnil účinný poloměr frikčního záběru a tím také převod. Při přesunutí kotouče přes střed setrvačníku se dosáhlo zpětného chodu. Pedálem se ovládala excentrická uložení ložisek příčného drážkovaného hřídele a tím se přitlačoval nebo uvolňoval třecí kotouč. Toto uspořádání plnilo funkci spojky. Příčný drážkovaný hřídel byl spojen dvojicí kuželového ozubeného soukolí s hřídelem zadní nápravy bez diferenciálu.
Obě nápravy byly tuhé, zavěšené na čtvrteliptických listových pružinách, vetknutých do pomocného rámu, pevně snýtovaného s celokovovou, částečně samonosnou karosérií. To bylo velmi pokrokové v době, kdy se stavěly karosérie obvykle ze dřeva. DISK se vyráběl ve dvou provedeních. Typ I měl otevřenou dvousedadlovou karosérii s lehkou plátěnou střechou, typ II byl čtyřsedadlový.
Vůz měl elektrickou výbavu vlastní konstrukce včetně čtyřcívkového akumulátorového zapalování vlastní výroby. Teprve později byly použity některé součástky od firmy Robert Bosch, Stuttgart.
Přes zdánlivou jednoduchost vůz skutečně přinesl továrně neuvěřitelné množství obtíží. Ve snaze jednat rychleji než konkurence dala správní rada souhlas k výrobě přesto, že auto nebylo důkladně vyzkoušeno.
Když se k velkému zděšení zjistilo, že neujede bez oprav ani několik stovek kilometrů, byla nařízena zkušební jízda dvou vozů, které v lednu 1925 absolvovaly úspěšně 815 km po Československu, což byl ale chabý důkaz spolehlivosti.
Také výroba vázla, zejména dělníci nebyli zapracováni při výrobě karosérií, opožďovaly se subdodávky. Jen s největšími potížemi se podařilo během roku 1925 vyrobit asi 75 kusů vozidel DISK a rozprodat je, když ovšem později většina z nich musela být továrnou pro množství závad a reklamací koupena zpět. Zvláště třetí převod byl hlavním zdrojem poruch a nespolehlivosti.
Ostatní literatura
30. 9. 2014
Výstava Babička Zetka
Břetislav Novotný
konstruktér
Zbrojovka Brno
Lazaretní 7/1
MJ
Máte více informací?
Napište nám, prosím. Děkujeme.