První řádná jízda Slovenské strely

13. 7. 1936


nej...

svět
- světově unikátní řešení přenosu síly ze spalovacího motoru na hnací nápravu - první povinně místenkový vlak ČSD (NEJ- československé)


charakteristika

Po řadě zkušebních jízd byly oba vozy Slovenské strely zařazeny do pravidelného železničního provozu na trati Praha - Bratislava, s jedinou zastávkou v Brně.
Expresní motorové vozy Slovenské strely se nevyráběly nikdy sériově, byly vyrobeny pouze dva prototypy s označením M 290.0, s inventárními čísly 01 a 02 (tedy M 290.001 a M 290.002).
Vozy Slovenské strely se střídaly v provozu v jednodenním taktu, tedy v určitý den jezdil např. vůz M 290.001 a druhý vůz byl odstaven v bratislavském depu.
V jízdním řádu 1936–1937 potřeboval Slovenská strela k cestě z Bratislavy do Prahy (trať dlouhá 397 km) 4 hodiny 52 minut, v opačném směru 4 hodiny 51 minut., ale již v jízdním řádu 193701938 byla jízdní doba zkrácena na 4 hodiny 20 minut (respektive 4 hodiny 21 minut).


zajímavosti

S platností od 1. 7. 2010 byl železniční motorový vůz M 290.0 známý pod označením Slovenská strela vládou (ČR|Česká republika)) prohlášen NKP.


poznámka

Slovenská strela se rychle zapsala do povědomí lidí v ČSR jako unikátní superrychlý motorový vůz, který představoval komfortní spojení mezi Prahou a Bratislavou. Byl to první povinně místenkový vlak ČSD. Ministerstvo železnic rozhodlo v únoru 1936, že vozy budou mít višňově červený nátěr se střechou v barvě starého zlata, nápisy byly ve slovenštině, protože oba vozy byly 28. 2. 1936 přiděleny lokomotivnímu depu Bratislava, jako dílny byla určena železniční opravna Nymburk .Provoz motorových expresů přerušila okupace Československa v roce 1939.

V knížce pro děti, vydané po druhé světové válce, je u obrázku Slovenské strely říkanka:
„Slovenská strela Praha - Bratislava, //
zas přijde ke cti její stará sláva, //
vždyť naše země v jednu spojovala. //
Mihla se očím opravdu jak střela, //
bez páry, kouře k svému cíli spěla //
a oddychla si jen nepatrně //
tam pod Špilberkem v starobylém Brně. //
Provoz motorových expresů mezi Prahou a Bratislavou končil grafikonem 1973–1974, poté byly expresy vedeny přes Havlíčkův Brod pouze v elektrické trakci.
(Podrobnosti k technickému popisu Slovenské strely jsou obsaženy v publikaci Jiřího Kohutky a Josefa Košťála -Menš.)



osoby

Josef Sousedík
autor originální koncepce přenosu síly ze spalovacího motoru na hnací soupravu


Menš


Aktualizováno: 06. 07. 2018