Broušení kolejí ve frekventovaných ulicích

20. 7. 2015 (22.7.–polovina srpna 2015)



místo

frekventované ulice města Brna


charakteristika

Speciální brousící vůz přijel až z Rakouska a v celé Evropě jsou jen tři podobné. Tento speciální stroj objíždí celkem dvacet kilometrů tratě a zarovnává povrch kolejí.
Noční práce začínají po jedenácté hodině, kdy poslední tramvajové soupravy zajedou do vozoven, a trvají až do ranních hodin.

Pravidelně se brousí kolejnice v ulicích, kde je velký provoz.
V roce 2015 byla odstraněna vlnkovatost kolejí na tratích v ulicích Cejl, Merhautova, Táborská, Lidická, Štefánikova, Palackého třída, Veveří a Údolní (například v ulicích Údolní, Merhautova nebo Táborská zaznamenal DPMB i několik stížností od občanů kvůli hluku).

Hluk a vibrace z tramvajové dopravy, které jsou zejména v obydlených oblastech velmi nepříjemné, vznikají jednak kontaktem mezi koly tramvaje a kolejnicí a jednak chvěním kolejnice při jízdě vozidla. Po letech používání se na totiž kolejích vytvářejí malé vlnky, které zvyšují hlučnost a hlavně vibrace.
Vlnkovatost kolejí je častá vada zejména v úsecích, kde tramvaje brzdí. A jakmile se na koleji drobná nerovnost objeví, lavinovitě vznikají další. Nejpostiženější jsou úseky tratí, kde jsou koleje zapuštěné v betonových blocích.


poznámka

(Podklady pro zpracování tohoto encyklopedického hesla i obrazového materiálu poskytla paní Linda Hailichová, tisková mluvčí DPMB, a.s. Děkujeme.)



Jis


Aktualizováno: 25. 08. 2019