Internetová encyklopedie dějin Brna

První letecká nehoda na brněnském letišti

První letecká nehoda na brněnském letišti


  • 13. 12. 1925 


  • katastr

    Černovice

  • nej...

    Brno
    první letecká nehoda na letišti u Slatiny


  • charakteristika

    Jedno ze dvou Baťových letadel, používaných většinou k provádění reklamy, létalo v neděli 13. 12. 1925 dopoledne nad městy západní Moravy a shazovalo letáky. Kolem poledne se vrátilo na brněnské letiště u Slatiny a po 13. hodině bylo opět připraveno ke startu. Dvacetiletý úředník Baťových závodů Josef Piska měl ještě nad Brnem rozhodit několik kilogramů letáků, potom se měl stroj pilotovaný dvaatřicetiletým pilotem Jindřichem Broučkem vrátit do Zlína tak, aby přistáli ještě před setměním.
    Letadlo vzlétlo kolem 13.30 hodin, ale ve výšce dvaceti metrů selhal motor. Pilot, aby se stroj nepropadl, sklonil letadlo. protože však výška byla velmi malá, nestačil včas vyrovnat a letadlo se zabořilo předkem do země a zůstalo trčet. Podvozek se roztříštil, úplně rozbitá byla vrtule.
    Pád sice vypadal hrozivě, ale pro osoby na palubě dopadl celkem dobře. Pilot Brouček byl lehce zraněn na tváři, měl krevní podlitiny, odřeniny na hlavě a vyrazil si dva zuby. Úředník Piska utrpěl tržnou ránu nad levým okem a četné zhmožděniny. Česká záchranná stanice je oba dopravila do zemské nemocnice, zde byli obvázáni a po propuštění odcestovali vlakem do Zlína.
    Událost vzbudila velkou pozornost a přilákala na letiště množství lidí z okolí.


  • poznámka

    Letadlo byl dvouplošník Brandenburg, předělaný ve vojenské továrně na letadla v Letňanech u Prahy (dnes Prahy) na typ Š 10. Bylo opatřeno motorem značky Mercedes. Poškozený stroj byl odstraněn z letiště dne 14. 12. 1925.
    Popis letadla z pera dobového novináře není přesný, ve skutečnosti letoun Š-10 nebyl předělaný Brandenburg, byly to „licenční" kopie, tedy nové vyrobené letouny. Pro naši encyklopedii upřesnil pan Michal Dub, děkujeme.
    Zajímavou osobností byl pilot letadla Jindřich Brouček. Narodil se 30. 6. 1893 v Břeclavi a létání se stalo jeho životním osudem. Po první světové válce (kde získal první základy jako pilot rakouského vojenského letectva) vstoupil do služeb firmy Baťa, se svým šéfem Tomášem Baťou absolvoval řadu cest, s ním také zemřel při havárii letounu 12. 7. 1932 ve Zlíně. Zůstal svobodný, pohřben byl 14. 7. 1932 na lesním hřbitově ve Zlíně.


  • prameny, literatura


  • autor

    Menš


Aktualizováno: 06. 02. 2019