Železniční neštěstí poblíž Stránské skály v Líšni

7. 11. 1923


katastr

Černovice


místo

železniční trať Líšeň-Brno


charakteristika

Do jedoucího osobního vlaku narazil zezadu nezajištěný vagon s uhlím, na místě neštěstí zemřela jedna žena, následkům velmi vážných zranění podlehl v chirurgické nemocnici v Brně na Žlutém kopci další muž. Zraněno bylo čtyřicet osob, školáků, obchodníků či dělníků.


účastníci

Antonie Kalová, oběť neštěstí,
Jan Tioka, oběť neštěstí


poznámka

Na poměrně klidné místní dráze Líšeň-Brno vyjel ve středu 7. 11. 1923 v 7.05 minut osobní vlak číslo 52 do Brna. Měl devět vagonů, v nichž cestovali jako obvykle školáci, obchodníci a dělníci. Krátce před odjezdem vlaku byly k Belcrediho cihelně v Líšni posunuty dva vozy naložené uhlím, dělníci z cihelny měli uhlí skládat. Bez uvědomění železničního personálu dělníci uvolnili brzdy a vagony od sebe odpojili, aby je posunuli o něco dál. Protože trať měla značný spád, jeden vagon se rozjel směrem k Brnu za jedoucím osobním vlakem.
V ostrém záhybu pod Stránskou skálou železniční personál uhelný vagon zpozoroval a vystihl hrozící neštěstí. Dva železniční zřízenci vyskočili z posledního vagonu osobního vlaku, snažili se kameny házenými na koleje zastavit uhelný vagon nebo alespoň zmírnit náraz. Současně strojvedoucí Jaroslav Chmelíček ujížděl plnou parou, aby neštěstí zabránil. Nepodařilo se a plně naložený uhelný vagon velikou rychlostí narazil do posledního vagonu osobního vlaku. Uhelný vagon byl zcela zničen, uhlí a trosky zasypaly zraněné cestující ze zničeného posledního vagonu osobního vlaku.
Přímo na místě byla vytažena zpod uhlí a trosek čtyřiačtyřicetiletá obchodnice Antonie Kalová z Líšně, maminka několika dětí však byla mrtvá. Z poloviny zasypaný pětačtyřicetiletý kovář První brněnské strojírny Jan Tioka byl převezen s velmi těžkými zraněními do nemocnice, kde zemřel. Do zemské nemocnice u sv. Anny a chirurgické nemocnice na Žlutém kopci zraněné převezly zčásti vozy záchranné služby, zčásti zajistil dopravu improvizovaný vlak, protože lokomotiva nešťastného vlaku zůstala provozuschopná a bylo ji možno využít k přepravě zraněných s nově připojenými vagony.



osoby

Antonie Kalová
jedna z obětí neštěstí Jan Tioka
jedna z obětí neštěstí


Menš


Aktualizováno: 08. 11. 2021