Internetová encyklopedie dějin Brna

První (slavnostní) jízda koňské tramvaje v Brně

První (slavnostní) jízda koňské tramvaje v Brně


  • 17. 8. 1869 


  • místo

    Kiosk (Moravské náměstí) – Brno-Královo Pole (Semilasso)

  • nej...

    země Koruny české
    první koněspřežná pouliční dráha na území zemí Koruny české


  • charakteristika

    Provoz koňské tramvaje byl zahájen slavnostní jízdou z dnešního Moravského náměstí do Králova Pole - na ulici Kiosk č. 5 bylo připraveno 5 otevřených vozů ozdobených květinovými girlandami. Slavnostní jízdy se zúčastnili zástupci města, místodržitelství vojska, novinářů a správní rada společnosti s jejím prezidentem - celkem asi 120 osob.
    V 7 hodin večer byl vydán pokyn k odjezdu.
    Do Kr. Pole vozy dorazily za 15 minut - následně se všichni odebrali na oslavu do restaurace Semilasso. Cesta zpět začala o 2 hodiny později a následující den byla tramvaj v běžném provozu.
    Dopravu provozovala "Brünner Tramway Gesellschaft für Personen und Frachtenverkehr" (Brněnská tramvajová společnost pro osobní a nákladní dopravu).
    Koncese na stavbu a provoz byla udělena 23. února 1869.
    V dubnu již byla schválena výstavba tratí v Brně.
    Jako první se začala stavět trať do Králova Pole. V květnu již tisk psal o dodávce vozů od výrobce Wagen und Strassenbau Ungernehmung z Vídně. V červenci byli zakoupeni koně a byly dodány první osobní a nákladní vůz.
    Šest osobních vozů (s 21 sedadly) tažených koňmi jezdilo v 15-ti minutových intervalech. Do vozů se vstupovalo po přední plošině, zadní sloužila pro výstup.
    V roce 1869 byla využívána výhradně vozovna v Králově Poli za Semilassem.
    Až 15. ledna začala výstavba tratě do vozovny v Marešově ulici, která odbočovala v místě dnešní křižovatky ulice Veveří a Žerotínova náměstí z tratě vedoucí na Šilingrovo náměstí.


  • účastníci

    starosta města Brna dr. Rudolf von Ott,
    různí představitelé města a provozující společnosti

  • zajímavosti

    Brno bylo třetím městem Rakouska-Uherska, kde byla zavedena MHD, a to po Vídni a Budapešti (první koněspřežní pouliční dráha byla postavena v letech 1869–1870).

  • poznámka

    Ke konci června roku 1870 již jezdilo více než 50 vozů na 4 tratích osobní dopravy (dnešní Moravské náměstí - Královo Pole; Moravské náměstí - Nádraží - Pisárky; Moravské náměstí - Šilingrovo náměstí Nádraží - Cejl - Zábrdovice) a 1 trať nákladní dopravy (vlečka Nádraží - Rosické nádraží). Pro nízkou rentabilitu však byl její provoz v roce 1875 zastaven.

    Na konci roku 1870 přepravní společnost vykazovala celkem 52 osobních vozů, z toho 28 otevřených, 20 uzavřených a 4 proměnné, dále 11 nákladních vozů, 101 koní, tři vozovny.
    Všechny plánované tratě byly dostavěné. Společnost dosáhla vrcholného rozvoje a v následujícím roce plánovala zdvojkolejnění tratí v ulicích Hybešově, Kolišti a Lidické.

    KONEC KOŇKY:
    Během roku 1874 se společnost snažila zlepšit rentabilitu provozu zavedením předplatních jízdenek. Kvůli neuspokojivým výsledkům byl provoz na některých tratích omezován.
    Dotace pro roky 1874 a 1875 ve výši 5 000 zlatých, požadovaná společností po městské radě, byla schválena v poloviční výši. Už během roku 1874 společnost začala rozprodávat tramvajové vozy i část svého majetku. Na valné hromadě 6. prosince 1874 společnost rozhodla o vstupu do likvidace (rozsah tramvajové sítě byl nadčasový a přesáhl reálnou poptávku po tramvajové dopravě).


  • obrazy

    img6234.jpg img6235.jpg


  • prameny, literatura

    zobrazit


  • události

    6. 6. 2009
    Jízda historických vozidel v rámci oslav 140 let městské hromadné dopravy v Brně 2. 5. 1930
    Zahájení městské autobusové dopravy v Brně 20. 9. 1877
    Zahájení druhé koněspřežné pouliční dráhy v Brně 18. 8. 1869
    Zahájen pravidelný provoz koňské tramvaje


  • osoby

    Rudolf Alois Franz šlechtic von Ott
    starosta města Brna


  • objekty

    první jízda koněspřežné tramvaje
    jiná realizace: Moravské náměstí 0/17


  • autor

    Jis


Aktualizováno: 17. 08. 2019

Nákres jednoho z vozů koněspřežné dráhy v Brně. Kolektiv: 80 elektrické dráhy v Brně, 50 let autobusové dopravy. Dopravní podnik města Brna, Technické muzeum v Brně, Brno 1980.